ALGEMEEN > Stoken > Gedraaide stukken springen kapot

Ben al geruime tijd met klei bezig en maak allerlei vormen op basis van gietklei, leerharde platen, platen gevormd in potten, handvormen en opgebouwd met worstjes. Als ik 1% uitval had was het veel.
Nu heb ik mij een draaischijf aangeschaft en van mijn eerste serie stukken zijn er een 20% stuk gesprongen bij de biscuitbak. Ik vermoede dat de stukken niet droog genoeg waren en kleine luchtbellen de oorzaak waren. Mijn volgende serie heb ik een maand in de keuken op kamertemperatuur gedroogd en dan gebakken van 15 naar 640°c met 160 per uur en dan naar 920 op volle snelheid.
Tot mijn grote verbazing is nu 90% stuk. Zou het een oplossing zijn de stukken eerst een 10-tal uren op 100° te drogen? vermoed dat luchtbelltjes de oorzaak zijn, maar hoe krijg ik die er uit? Herkent er iemand mijn probleem?

11 antwoorden

  • De klei goed "walken"als je denkt dat luchtbellen de oorzaak zijn Willy.
    Walken - goed doorkneden van de klei.
    Opgesloten lucht dat warm wordt zet uit en dat is funest voor je werk.
    Een maand drogen zou voldoende moeten zijn.
    Ik zou met max 80 a 100 graden per uur opstoken in het begin.

    Frans
    beantwoord
  • Als je een les spiraalkneden wil zien , waarbij alle luchtbelletjes verwijderd worden, en de lessen basistechnieken draaien, door grootmeester Hsin Chuen lin (volgens mij een absolute aanrader voor iedere draaier)
    ga dan naar:
    38- LES: SPIRAALKNEDEN
    www.youtube.com/watch?v=vj6Kd8RSmVY&feature=colike
    44- LES: CENTREREN
    www.youtube.com/watch?v=noJoZSXlt1A&feature=colike
    57- LES: OPENEN VAN DE KLEI
    www.youtube.com/watch?v=4IRJfcyryLg&feature=colike
    45- LES: OPTREKKEN VAN EEN CILINDER
    www.youtube.com/watch?v=w-3mBUtplR4&feature=colike
    36- DEMO: PROPER WERKEN DOOR WATER/SLIB EFFICIENT TE GEBRUIKEN
    www.youtube.com/watch?v=M8fm35mTsQM&feature=colike
    Succes ermee Anna
    beantwoord
  • Het Klinkt heel aannemelijk dat luchtbellen in de klei de oorzaak zijn van de breuk bij het bakken. Echter, dit is maar de halve waarheid. Het zijn niet perse de luchtbellen die de breuk veroorzaken maar de stoom die zich in de luchtbellen verzamelt. Mijn advies zou zijn om de eerste 100/120 graden zeer langzaam te stoken. Als ik zeker wil zijn dat mijn kleiobjecten met luchtbellen heel blijven stook ik de eerste 100 graden zeer langzaam, bijvoorbeeld 25 graden per uur. Is er nog steeds breuk stook dan deze eerste voorstook nog langzamer.
    beantwoord
  • Hoe je het ook draait of keert, je kan best gelijk de goede technieken en goede manieren van werken aanleren om luchtbellen en andere problemen te voorkomen: goed walken, goed centreren, goed openen, goed optrekken, , goed afdraaien enz.,
    Heel veel oefenen is de boodschap, een cursus volgen bij een goede draaier/leraar is volgens mij geen overbodige luxe voor een beginnend draaier, zelfs al die al jaren met
    klei werkt.

    Succes ermee
    beantwoord
  • Helemaal gelijk, Anna. Maar hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor het vóórstoken van rauwe klei.
    beantwoord
  • Zal proberen te walken zoals te zien op de videos en zeker, want ik denk dat dit in de eerste plaats de oorzaak is, stoken met een lagere temperatuur de eerste uren.
    Is inderdaad zo dat ik na een half uurtje al rond de 100°c zat en de lucht in de scherf waarschijnlijk zoveel druk gaf dat het stuk explodeerde.
    Bedankte voor alle reakties, en vooral de videoclips
    beantwoord
  • Als je de scherf goed bekijkt zie je dan lucht bellen?
    Door de scherf te bestuderen en te reconstrueren kan je vaak wel de oorzaak achterhalen!
    Het kan zo zijn dat je misschien lucht in de bodem insluit
    Grote bellen in de wand kan je meestal wel voelen voelt als een bobbel dan is door prikken met een naald is een oplossing maar beter is in het geheel geen lucht in de klei.
    3 weken drogen bij een relatieve luchtvochtigheid 60% 20C is meest al voldoende bij een wand dikte van 8 mm
    Zet je werkstuk op een krant dit ontrekt veel vocht uit de bodem en zet je werkstuk op zijn kop na een aantal dagen dit geeft een gelijkmatigere droging

    veel sucses
    beantwoord
  • Ik begrijp het antwoord van Michel niet helemaal want 100gr is toch 100gr of je nu snel of langzaam stookt? Waar blijft de stoom bij langzaam opstoken?
    Inez
    beantwoord
  • Inez, wat Michel wil zeggen is dat bij langzaam stoken tot 100°C het water de kans krijgt te verdampen VOORDAT men aan de 100°C zit.
    beantwoord
  • Hai Inez,

    Bij de vóórstook dient het mechanische vocht de klei te verlaten. Het is daarom belangrijk de eerste 100 graden van een stook langzaam te doen. De stoom krijgt dan de gelegenheid de klei te verlaten; daar is tijd voor nodig. Ik heb zelf een proef genomen met klei waarin ik bewust grote luchtbellen had ingesloten. Deze heb ik langzaam vóórgestookt en dat bleek geen probleem te zijn. Toen ik eenzelfde klei sneller opstookte ontstonden er explosies in de oven ongeveer bij 130 graden Celsius. Er wordt vaak gesproken over een klei dat die droog is, maar droog betekent dat het zo droog is als de vochtigheid van de lucht. 100 % vochtigheid van de lucht is pure mist. 's Winters kan de lucht een vochtigheidspercentage van 90% hebben. Het vocht dat dan nog in de zogenaamde droge klei zit dient er wel eerst uit te worden gestookt, onder 120 graden. We noemen dit het mechanisch gebonden water.

    Zoals je ziet uit het antwoord van Willy, had hij inderdaad te snel opgestookt.

    Ik reageer op dit soort problemen omdat er nog altijd onduidelijkheid blijft bestaan over de oorzaak van het kapot springen. De oorzaak is niet de luchtbellen in de klei maar de exponentiële uitzetting van de stoom die zich daarin ophoopt wanneer het kleiwerkstuk de eerste 100 graden wordt opgestookt.

    Ik hoop dat het je nu duidelijk is wat er ten grondslag ligt aan de problemen bij het kapot springen van het werk bij het eerste deel van de stook.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie turboantwoorden, zeer verhelderend
    je uitleg. Ik ging in inderdaad van de veronderstelling uit dat de lucht in de luchtbel de oorzaak was van springen.
    Groet,
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.