ALGEMEEN > Klei - algemeen > klei chamotteren

Zoekende naar een klei waar ik mee kan draaien en ook bruikbaar is voor handopbouw kwam ik op het idee om aan een draaiklei zelf chamottekorrels toe te voegen zodat deze beter verwerkbaar is voor handopbouw en plaatwerk.
Ik wil een chamotte percentage van 40 % en de kleinste korrelmaat ,zover ik kan vinden is dat 0.2.Dat is de kleisoort zoals ik die nu kant en klaar koop.
vraag 1:
Kan ik deze korrels gewoon toevoegen of moet ik nog ander materiaal toevoegen om een chamotteloze klei werkbaar(der) te maken voor hand/plaatvorm?
vraag 2 :
Zijn er andere opties ?

Groetjes Sonja


gevraagd

16 antwoorden

  • Goed plan Sonja. ( ik werk ook zo )
    - Belangrijk bij de aankoop van de klei is het Al²O³ - gehalte (> 22%). Dit zorgt ervoor dat de klei plastisch en mechanisch sterk blijft na toevoeging van chamotte. Hoe hoger dit Alu-gehalte, hoe groter ook het stookbereik en werkbaarheid.
    - Indien je met een < 22% gehalte zit kan je ter compensatie er ook grove mulliet aan toevoegen ( 0 - 0,2 ).
    beantwoord
  • Zo hier ben ik al mee aan de slag gegaan.Er komen dan wel weer meer vragen naar boven maar ik hou het maar even op het zoeken van een klei met een Al2O3 hoger dan 22%.

    van Creaton heb ik de samenstelling kunnen achterhalen,dan zouden NR 1100 en nr 240 een optie zijn.Van het merk Witgert heb ik wel informatie kunnen vinden echter ik kan die info niet koppelen aan een kleinummer bv KKL014 wat een wit steengoedklei moet zijn.Van de WWB Fuchs kan ik geen samenstelling vinden.
    Heeft iemand ervaring met een van deze kleisoorten?
    beantwoord
  • Sonja, Witgert heeft wel een mooie collectie. Vraag is wie deze in huis heeft :
    Klei-nummers die zeker voldoen: 1027 (27%) - 1031 A (28,5%) - 1032 (32,2 %) - 2025 F (25,9%) - 2029 B ( 29,5%) - 2033 (30,3%) ( allen witbakkend )
    beantwoord
  • Willems in Wommelgem heeft Witgert in hun assortiment maar de nummering verloopt mijn inziens anders.DE KKL014 zou een chamotteloze witbakkende steengoedklei zijn.Maar de chemische analyse is mij onbekend.
    Verder hebben we op onze academie ook de Witgert (voorheen van Leemputten) klei en daar staan ze aangegeven als 11 ( steengoed draaiklei),SF 11 ,SG 11 ect.Ik weet dus niet of een van bovenstaande kleien overeenkomt met een bepaalde codering.
    Ik zal ze eens mailen.
    Groetjes en alvast bedankt voor uw tips en adviezen
    Sonja
    beantwoord
  • OK Sonja, nu weet ik wat de KKL014 = 11 is. : Witgert 11 : 21,6 %. Wat aan de magere kant, maar vraag Erik of hij toevallig één van de opgegeven nrs. in huis heeft.
    beantwoord
  • Nog nrs. die zeker voldoen: 19 ( 24,3%) - 22 ( 22,5%) - 26 ( 24,2%) - 52 ( 30,6%)
    Let wel, deze nrs. zullen iets duurder uitvallen dan de 11, net door hun hoger Al²O³-gehalte. Kwaliteit heeft z'n prijs. Als je enkele tonnen per jaar verbruikt kan dat cijferen. :-)
    beantwoord
  • Keramik Kraft.de verkoopt Witgert klei.
    beantwoord
  • Ja, dat klopt Ginie. Keramik Kraft heeft Witgert 11 en 19
    Willems ( B ) heeft Witgert 11 en 15 .
    beantwoord
  • Ik heb van Willems een mailtje retour dat de nummers hun onbekend zijn en dat zij het niet in hun assortiment hebben echter zou ik willen bestellen dan kan dat maar dan moet ik minimaal een ton afnemen.Dat is voor mij echt te veel,dus helaas is dat geen optie.

    Toch verder zoeken dan... naar andere leverancier,kleisoort ........ of mensen die ook die klei willen afnemen.

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, je kan zélf op hun website zien dat ze dit wél in hun gamma hebben, ofwel moeten ze dringend hun site aanpassen. Kwam dit antwoord van E.Baeten ??
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Ik heb een mailtje ontvangen ondertekend door iemand anders.Willems heeft Witgert in het assortiment echter niet die kleisoorten zoals u ze mij heeft opgegeven,wel de KKL014,KKL 015 ect...het nadeel is dat iedere leverancier zijn eigen nummer maakt en dan wordt het moeilijk zoeken.Ze zijn echter wel bereid een klei aan te kopen maar dan moet ik een ton afnemen.Zoals gezegd is dat veel voor mij.Na mijn eerste maandagmorgenschok van het woordje "een ton"ben ik wat bekomen en 100 pakken zou voor mij nog wel kunnen omdat klei niet slecht wordt.
    Een tweede zorg is zoveel klei kopen waarmee je nog niet gewerkt hebt.Ik persoonlijk werk niet graag met de SF11.Veel vergelijk heb ik niet omdat ik bij gebruik van een andere kleisoort,meestal creaton ,een ander % chamotte hanteer.Ik hou dan vast aan 40% met een fijne korrel,helaas is die nog 0.5 mm.Zoek je een klei met een fijnere korrel dan zit er ook minder %

    Ik heb nu ook meer informatie over de kleisoorten die u mij had doorgegeven.Nr 26 valt af omdat dit een kleurende kleisoort is.Nr 52 is een zachte porceleinmassa ,dus voor mij ook geen optie.
    Dan rest nog nr 19 en 22.Welke van de twee zou dan het meest geschikt zijn?

    Over de fuchs/vingerling kleisoorten kan ik geen informatie terugvinden wat analyse betreft.Ik heb naar een afdeling in Brussel gemaild maar dat mailtje krijg ik retour.

    Verder komt volgens mij ook Creaton nr 1100 in aanmerking Al2O3 van 33.7% maar zoals ook bij de Witgert zullen gegevens over krimp ed ook een rol meespelen,denk ik ...
    beantwoord
  • Hier nog een keer,

    Heb net even gekeken omdat Keramik-kraft nummer 19 zou hebben ,daar staat echter een stooktemperatuur van 1100 graden vermeld !
    Hij staat op de lijst van Witgert wel als een steinzeugmasse fruhsinterend aangegeven maar geen vermeldingen meer van kleur,krimp ed bij temp.1200 en 1300.
    Idem bij nr 22,steinzeug kalchel masse .
    Dus toch geen hoge baktemperatuur mogelijk ?

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Ik heb zojuist een mailtje ontvangen van Willems dat de gevraagde nummers kleipoeders zijn dus geen plastische kleisoorten en daar ga ik toch niet aan beginnen.

    beantwoord
  • Sonja,
    Ik heb contact opgenomen met Willems en dit probleem aangekaart. Onderaan de blokjes met hun ref.nr. staat steeds 11. Dat is de Witgert 11 (SF= fijne chamotte ).
    Alle kleisoorten van Witgert zijn geschikt voor steengoedtemperatuur >1250°C. Door het zeer hoge Al²O³ gehalte van nr.52 noemen ze dit reeds porseleinmasse. Nr.19, 22 en 26 zijn zeer geschikt en hun benamingen slaan op de geschiktheid voor een bepaalde toepassing. Niks van aantrekken. Willems gaat me de techn. gegevens van hun gamma klei toesturen. Ik ga ze ook warm maken om een van mijn favorieten in hun gamma te steken, zodat je geen ton hoeft te kopen. En als iemand problemen heeft met de nr. 11 is deze klei niet de oorzaak, laat me dat al even zeggen.
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Ik wacht dan uw antwoord af.Het is wel mijn bedoeling dat ik een werkbare klei heb en geen kleipoeder om dan een klei te maken.

    Bedankt voor al uw moeite
    Sonja
    beantwoord
  • Nee natuurlijk niet. We hebben het hier enkel over plastische massa's.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.