ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuurproblemen

Ik heb voor het eerst een glazuurstook gedaan in mijn Vingerling automatic. Het afslagmechanisme van de oven werkt niet (hij stookt door de cone heen) dus heb ik een pyrometer gekocht en die in het kijkgat gestoken om de temperatuur in de gaten te houden. Biscuit was gestookt op 900 (magmaklei 1000-1280) De glazuur (magma transparant MG134) kan gestookt tussen 1020-1080. Ik heb de oven laten stoken tot 1060 op de pyrometer en hem daarna uitgezet.
De glazuur is niet mooi gladgebrand, hier en daar bobbelig, maar ook putten en op sommige plekjes weggetrokken.

Ik heb hier en daar al op het forum gelezen dat dat te maken kan hebben met vocht, te dun/dik geglazuurd, stof/vettigheid en te laag stoken. Maar ik vroeg me af of dat ook te maken kan hebben met de manier waarop ik gestookt heb met die pyrometer.
De 1e 2uur heb ik nog op de nok gestookt ivm eventueel vocht (30 en 60% met eindtemp 200), daarna dicht en op 100%. Vervolgens liep de temperatuur per uur op naar resp. 650, 817, 933, 1018 en het laatste half uur naar 1060.
Eigenlijk heb ik 3 vragen:
1. Mijn gedachtengang was dat met een cone de oven op 1060 zou afslaan, maar had ik een marge moeten inbouwen ivm de pyrometer en zo ja hoe lang ongeveer en hoe pak ik dat aan, want als ik hem niet uitzet blijft de temperatuur natuurlijk oplopen.
2. Als ik het werk nog een keer stook, moet ik de 'bergen en dalen' dan bijwerken of is dat niet nodig?
3. Wat voor stookcurve zou ik dan het beste kunnen aanhouden?

12 antwoorden

  • Pauline, waarom denk je dat de kilnsitter ( als je met een cone-mechanisme werkt ) stuk is ? Als ik de tijd optel heb je deze stook naar 1060°C gedaan in 6,5 u. Een cone meet niet enkel de temperatuur, maar houdt ook rekening met de tijd dat de stook duurt. In dit geval mis je minstens een 1/2 u. ( gemiddelde voor een cone is 150°C/uur.) Als je naar 120°C gaat op 2 uur ( met vermogen-regelknop ) zit je veilig. Dan ga je naar 600°C aan 100°C/uur. Nadien vol vermogen tot de cone afslaat. ( als die niet op 1080°C is afgeslagen is er iets mis met de kilnsitter ). Als het glazuur geschikt is voor Orton cone 03a ( 1055°C ) of 02a ( 1085°C ) kan het best zijn dat de meting boven of onder deze ( theoretische ) temperatuur aangeeft en dat is zeer normaal. Zelfs in de keuken moet men rekening houden met tijd én temperatuur. :-)
    Zo komt het dat het glazuur er pokdalige uitziet; de tijd was te kort ivm de afgelezen temperatuur. ( die meet enkel de luchttemperatuur en niet de toestand van het glazuur )
    beantwoord
  • Hoi Lucien, bedankt voor je reactie! Bij mijn eerste biscuitstook van 900 graden (Orton minicone) heb ik de oven na 9 uur stoken uitgezet; hij sloeg maar niet af en ik had begrepen dat een biscuitstook niet zo lang hoeft te duren. Naderhand vond ik de cone als een verglaasd bolletje onderin de oven terug. Vandaar dat wij de indruk kregen dat de kilnsitter niet goed werkt. Ver genoeg doorbuigen ipv helemaal smelten zou toch voldoende moeten zijn om de oven af te laten slaan met die cones? Daarom had ik er nu die pyrometer bij en heb ik hem bij 1060 uitgezet. Als ik je goed begrijp, had deze stook dus zéker zo'n 7 uur moeten duren. Maar ja, wat is nu dan handig om te doen? Ik kan natuurlijk opnieuw opstoken op de manier die jij adviseert, maar dat stukje vol vermogen tot de cone afslaat, vertrouw ik dus niet zo met deze oven, hoe kan ik dat ondervangen?
    groet,
    Pauline
    beantwoord
  • Pauline, er zeker iets mis met de kiln sitter. Staat de ' hamer ' scherp genoeg afgesteld ? Het schuifje kan je bijstellen. Zet een cone tussen de drie punten en ga na hoe groot het verschil in afstand wat nodig is om de ' hamer te laten vallen. Als dit lijkt goed te gaan moet de kontaktknop afslaan. Doet ie het niet, laten nakijken. Hou de thermokoppel erbij om na te gaan of ie het doet bij de volgende stook.
    beantwoord
  • Lucien, we hadden al eens gekeken naar het mechanisme, maar misschien op een andere manier dan jij nu schetst. Dus dat zullen we nog eens doen. Bedankt voor het meedenken en je advies!
    groet
    Pauline
    beantwoord
  • Ha Lucien,

    Inmiddels heb ik 2 teststoken gedaan. Mijn man heeft de kilnsitter scherper afgesteld. Ik heb de oven leeg opgestookt (alleen wat stapelmateriaal) met een cone voor 630 graden en de pyrometer. Binnen een uur op 100% sloeg hij af op 450 graden op de pyrometer. Dus nog een keer afgesteld en dezelfde dag nog een keer gestookt, nu sloeg hij af op 510 graden op de pyrometer. De cone was naar ons idee voldoende gebogen (zie foto) en hing nog net in de houder. Maar ja, meer dan 100 graden verschil tussen meting van de pyrometer en 630 van de cone lijkt ons ook niet te kloppen. Moet/kan die cone toch nog verder doorbuigen?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Pauline, de beide cones zijn perfect omgebogen. Alles werkt dus. Nu is de volgende vraag : Welk merk van cone en welke cone-nummer is hiet gebruikt ?
    beantwoord
  • P.S. Er bestaat niet zoiets als een cone voor een bepaalde temperatuur. Enkel het nummer is belangrijk. Cone geeft Tijd+temperatuur+luchttoestand weer en niet enkel temperatuur.
    beantwoord
  • P.S. Over een tijd van 2:20 uur zou deze theoretisch op 630°C moeten afslaan.
    beantwoord
  • Ik gebruik minicones van Orton, volgens mij staat op de lichtgroene cone nummer 022. Bij de Hazelaar in Soest schrijven ze de temperatuuraanduiding op het doosje (met de hand). Daar kijk ik eigenlijk naar als ik cones koop. Voor de teststook heb ik de laagste temperatuurcones gekocht die ze hadden. Maar als ik google op Orton zou nr.22 wel moeten kloppen met 630 graden.
    beantwoord
  • Pauline, zoals ik daarnet schreef is 630 °C het resultaat van 300°C/ uur, en gezien je op vol vermogen hebt gestookt, er één uur over gedaan hebt, geeft dit met een thermokoppel een zeer raar beeld. Zo zie je ook dat enkel werken met een thermokoppel ( lucht-temperatuur-aflezing ) niet steeds hetzelfde resultaat geeft. De beide cones zijn evenwel op gelijke wijze doorgebogen. Dit zal ook het resultaat zijn moest je ( in theorie ) een glazuur voor cone 022 hebben gestookt. Het resultaat lijkt me ook wel zeer tegenstrijdig. Ga nu over op een bisquitstook met normale curve ( vermogenbeperking tot 600°C +/- ). De tijd tussen 600°C en 900°C zou 1 uur moeten bedragen. Geen grote of dikke stukken om te beginnen.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien, ik zal een nieuwe poging doen.
    groet, Pauline
    beantwoord
  • We komen er wel uit Pauline. Even wennen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.