ALGEMEEN > Klei - algemeen > afwerking met gespoten porseleinklei

Ik heb op biscuit gestookte papierklei (biscuit 1020) porseleinpoeder TM10 gespoten en gebakken op 1140. Nu vind ik de kleur niet wit genoeg. Ik heb twee vragen:
1.Kan ik nog een keer porseleinpoeder erop spuiten? Of loop ik dan het risico dat hij gaat afbrokkelen.

2. Hoe komt het dat de TM 10 niet wit is. Is de baktemperatuur te laag, de porseleinklei TM10 niet wit na bakken of zou het mogelijk zijn dat door het samenbakken van een werkstuk met donkere sinterengobe, het porselein verkleurd is.
Ik ben benieuwd.
Anne

11 antwoorden

  • Kan je tijdens een workshop in Frankrijk werk geforceerd laten drogen om het bisquit te bakken en het ook nog tijdens dezelfde week raku te stoken? Zo ja, hoe ga je hierbij dan te werk? Gebruik je hiervoor best papierklei?
    beantwoord
  • Anne, voor de baktemperatuur 1140 en het doel om een witte kleikleur te verkrijgen denk ik dat je beter een witte(sinter)engobe kunt kopen.Wat de TM 10 betreft; Porselein hoeft niet per definitie wit te zijn,er dient wel een grote mate van sintering plaats te vinden om transparantie te bereiken ,bij een veel hogere temperatuur dan 1140.Tegelijker tijd vindt er dan wel een krimp plaats, die porselein slib over het algemeen ongeschikt als een bedekkende engobe maakt.

    Rob

    beantwoord
  • Ingrid,Ik vraag me af of werk van papierklei water minder lang vast houdt dan klei met grove chamotte.Werk met veel grove chamotte droogt snel.
    Wil je snel kunnen bakken dan zou ik de wanddikte van het werk ook niet te dik, of het werk te groot maken.Om een voorbeeld te geven;sieraden kun je na enkele uren al bakken.

    Rob
    beantwoord
  • Rob, bedankt voor je snelle antwoord. EEn volgende keer kan ik sinterengobe gebruiken.
    Ik zit nu echter met werkstukken die al gebakken zijn en die ik witter wil maken.
    Mijn twee vragen blijven dus nog open staan
    beantwoord
  • Anne, de verkleuring komt vast door het samen bakken met een donker sinterengobe. Bij de sinterengobe kan je best wat Tinoxide of Zirkon aan toevoegen als witmakers.
    beantwoord
  • Lucien, kan ik nu nog een keer porseleinslib erop spuiten en opnieuw bakken zonder dat de porseleinslib loslaat.
    beantwoord
  • Anne, je kan dit proberen, maar ik vrees dat de eerste laag gaat loskrimpen. Ik heb begrepen dat die er pas na de bisquitstook is opgebracht. Indien je het slib op het green had aangebracht, zou dat geen probleem mogen vormen.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien voor je snelle antwoord. Ik zal met een klein object een test doen. Ik heb bij de porseleinslib 1% optapix gedaan. Misschien dat daardoor de laag beter hecht.
    Anne
    beantwoord
  • Rob, ik dacht papierklei te nemen om barsten te voorkomen. Ga alvast proberen om met grove chamotteklei te werken. Alvast bedankt voor jouw reactie!
    beantwoord
  • Ingrid, wat betreft het drogen van papierklei denk ik ook dat Rob gelijk heeft hoor, maar persoonlijk zou ik fijne chamotte nemen, maar wel voldoende.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor de reactie. Ik ga beiden gewoon aan de lucht laten drogen (bij deze temperaturen is het vergelijkbaar met Frankrijk :))en zien wat dit geeft.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.