ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > glazuur namaken

Hallo,
Ik ben verliefd op een glazuur geworden en wil de glazuur proberen te reproduceren die Karl Borgeson op deze prachtige zoutgeglazuurde, gasgestookte pot heeft gebruikt, maar dan voor stook in een electrische oven op cone 6 (1240C).
Ik heb de foto geprobeerd toe te voegen, hoop dat t is gelukt.
De glazuur is licht groen-turquoise met gelige stippels.
Ik vemoed dat het een koperglazuur is en dat de stippels door spetteren zijn ontstaan maar of dat klopt...?
Heeft er iemand een idee?
Of zelfs een gelijkend recept dat ik zou kunnen proberen of om proberen te bouwen?
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Ik snap dat de gele stippels door toevoeging van zout tijdens de stook zijn ontstaan, maar hoe kan ik de zelfde glazuur maken in mijn elektrische oven op cone 6?
    beantwoord
  • Marlies, dit is zeker niet het gevolg van zouttoevoeging, maar het resultaat van de vorming van mini-kristallisatie. Je kan dit perfect ontwikkelen in een elektrische oven. Gezien het scala van mogelijkheden zo enorm is, zou ik je adviseren een boek over kristalglazuren aan te schaffen. Niet enkel het glazuur is van belang, ook het stoken.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    in Matthes staat redelijk uitgebreid hoe je de kristalisatie tijdens de stook voor elkaar kunt krijgen, ik heb me daar in verdiept, en ga t proberen.
    Het gaat er nu om dat ik het recept voor dit glazuur wil maken. Het glazuur is mat turquoise met gelige stippels.

    groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • Hallo Marlies,
    Kijk eens op de site van Lasse Ostman, daar verschillende kristalglazuren.
    beantwoord
  • Hoi Anneke,
    dank je voor de tip, ik heb me een uurtje prima vermaakt en de foto's zijn prachtig, komen ook in de buurt van wat ik wil. Misschien lukt het om bovenstaande glazuur met zijn recepten te creeren!

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Misscien is dit ook iets voor jou Marlies.

    www.keramiek-grootwelsden.nl/.../exposanten.php%20Severijns
    beantwoord
  • Dank voor je reactie.
    Ik vermoed ondertussen dat het een zink-barium-glazuur is, en heb gegoogled of de barium door stontium te vervangen is maar de reactie zeggen dat dat niet succesvol is. Hebben jullie daar nog ervaring mee?

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Marlies, hiervoor worden ook wel eens dolomiet-recepten voor gebruikt. Kun je ook bij Matthes vinden. Barium is ook zeer bevorderlijk. Let wel, een goed recept alleen is niet voldoende. Je moet dan ook nog de stookcurve uitvlooien. Hoe hoog te stoken , dan de temperatuur 50 - 100°C laten zakken en op die temperatuur een bepaalde tijd pendelen. Een hele klus. Of je dit enkel van het net kunt halen ???
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.