ALGEMEEN > Gips > Losmiddel gips op gips! (tip)

Van de week vroeg ik hier over een produkt dat ik had gekocht, lijnolie met groene zeep. Ik wil met jullie delen dat ik er tevreden over ben. Het gaat om een produkt om gips uit een gipsen mal te halen.
(eens was er iemand die vroeg om hoe dit voor elkaar te krijgen)
Ik heb mijn lossende mal (dit is wel een voorwaarde) ingesmeerd met dit produkt. Aangezien ik niet wist hoeveel lagen ik moest doen, heb ik enkele lagen gedaan. Aanvankelijk bleef het werk zitten, maar nadat ik de mal een flinke klap had gegeven op de grond kwam het werk er heel uit. Bij mal 2 is het werk eruit gekomen, mal gesneuveld. (misschien wilde ik te snel... Nou, voor iedereen die interesse heeft, het is dus mogelijk om gips uit een lossende gipsen mal te lossen.

10 antwoorden

  • Hoi Marion,
    Volgens mij maakte ik altijd een lossingmiddel van 2 delen olie en 1 deel zachte zeep. Enkele malen insmeren. Ging goed en is denk ik goedkoper dan het kopen van een product.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,

    Het zal idd ook zelf te maken zijn, maar ik was erg blij dat ik een kant en klaar goedje had wat na diverse pogingen eindelijk eens een goed resultaat had...
    beantwoord
  • Hallo Marion,
    Dat kan ik mij ook voorstellen. Ik heb heel wat aangemodderd, om het zo maar te noemen, maar met dit "papje" ging het goed en het is altijd zo bij te maken.
    Succes,
    gr. Hanneke
    beantwoord
  • Groene zeep tast gips aan. Probeer eens met goedkope vloeibare boenwas in spray of met kwast aan te brengen. Werkt beter.
    beantwoord
  • Glaswater inwrijven
    beantwoord
  • Hoi Glaswater kan misschien als losmiddel dienen, weet ik niet, maar absorbeert het gips het water daarna nog dat uit de gietklei getrokken moet worden? ik denk het niet, en het is nu net de bedoeling dat het water overal gelijkmatig uit de gietklei getrokken wordt door de gipsen gietmal, zodat de gietklei zelf droogt en opstijft.
    beantwoord
  • Hoi Marion, Bedankt voor de tip! Werkt inderdaad super. En waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? Met zo'n flesje van een paar euro doe je jaren. Als ik zelf een pot groene zeep en een liter lijnolie moet gaan kopen ben ik al meer kwijt. Het glaswater at eerder werd aangegeven (ik neem even aan dat er waterglas bedoeld wordt) heb ik ook geprobeerd maar het lijkt er toch op dat dit niet het gewenste effect geeft, de gips blijft toch aan elkaar kleven. De boenwas tip heb ik ook geprobeerd en deze lost wel goed, maar de gips blijft dan niet goed staan in de mal, deze glijdt als het ware uit de mal.
    beantwoord
  • " De boenwas tip heb ik ook geprobeerd en deze lost wel goed, maar de gips blijft dan niet goed staan in de mal, deze glijdt als het ware uit de mal."
    Johan, dit probleem moet je me eens beter omschrijven. Wat het waterglas betreft, tast het gips aan omdat dit een natriumverbinding betreft.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Het is een beetje moeilijk uit te leggen maar ik zal het eens proberen :-)

    Als ik op de mal boenwas aanbreng en daar vervolgens gips op aanbreng t.b.v. een hol beeld, glijdt de gips direct naar beneden, er is geen enkele hechting met de mal. Voor het lossen is dat uiteraard prima, maar een hol beeld maken wordt zo vrijwel onmogelijk. Met de loswas uit het flesje kleeft de gips bij het aanbrengen enigszins aan de mal, waardoor deze mooi dun is op te brengen. Na uitharden lost het product zeer goed, een hele fijne combi. Bij het gieten van een massief beeld zou de boenwas wel goed geschikt zijn. Het prijsverschil is dan echter zo gering dat het niet echt loont om daarvoor twee producten aan te schaffen.

    Groetjes, Johan
    beantwoord
  • Tja Johan, ik ga er natuurlijk van uit dat we hier met keramisten te doen hebben die meerdelige mallen willen maken om er klei in te stoppen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.