ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur met tylose

Aan mijn glazuren voeg ik haast altijd tylose toe.
Nu merk ik dat wanneer de glazuren langere tijd staan het water bovenop komt te liggen en het glazuur als een soort stopverf onder in de pot zit. Als je dit er met veel moeite uit haalt, weer goed mengt en daarna zeeft, blijft toch de glazuur naar beneden zakken en binnen de kortste keren weer een soort stopverf te worden.
Mijn vraag is kunnen glazuren waaraan tylose is toegevoegd niet zo lang bewaard worden, want ik neem aan dat dit veroorzaakt wordt door de tylose.
Wie heeft hier meer ervaring mee?
Hanneke
gevraagd

6 antwoorden

  • bij mijn weten zakt glazuur altijd,ik laat er het water op staan om dan goed door te roeren nooit geen problemen
    beantwoord
  • Hoi Rosa

    Ik heb geen ervaring met tylose maar het kan best zo zijn dat het zijn werkzaamheid na verloop van tijd verliest.
    Ik meng altijd bentone door mijn droge glazuren en heb nooit last van zakken van de glazuur of er moet veel te veel water in zitten.
    een half procent bentone is voldoende om je glazuur te laten "zweven"en het is ook veel eenvoudiger om het op te roeren als het een poos gestaan heeft.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Dag Rosa en Frans en Hanneke,

    Ik werk regelmatig met tylose.
    Het gebeurt niet altijd maar soms gaat het rotten, als je de emmer opentrekt en een lutlucht ruikt dan is dat proces aan de gang.
    De werking wordt dan minder maar verdwijnt niet helemaal.
    Bentone gebruik ik ook regelmatig.

    Glazuur waar teveel water bij zit bezinken ook heel snel.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ik maak mijn glazuren altijd aan met een oplossing van 8 g/l kinderplaksel (soort behangplak die niet schuimt)waaraan 0.5% dettol is toegevoegd. Dettol voorkomt bacteriegroei.
    Mijn ervaring met deze werkwijze is dat glazuren (ook met fritten) wel uitzakken maar zeer gemakkelijk weer op te schudden zijn. Tevens zit je glazuur vast op je scherf geplakt.
    Eric
    beantwoord
  • Beste Eric,

    die tip met Dettol ga ik zeker uitproberen,

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi allemaal,

    Bedankt voor alle reacties. Ik denk voortaan geen tylose meer te gaan gebruiken, maar eerder de bentone om het glazuur zwevend te houden. Bij de rakuglazuren wordt het aanbevolen wel tylose te gebruiken ivm een betere hechting. Ik zal daar de tip van de dettol zeker op toepassen.
    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.