ALGEMEEN > Glazuur - programma > Herberekenen Segerformule met PbO

LS ! Ik heb in mijn eigen oude receptenboekje (70-er jaren), zoekend naar een rode glazuur, een recept en Seger formule gevonden voor een Loodglazuur.

Seger formule: 1PbO { 0,175Al2O3 & 0,05 Cr2O2} 0,85SiO2. Het gaat om een mooi kersrood glazuur met een lichte kristal vorming. Gladbrand 960 gr.
Ik stelde het recept altijd samen met: Loodmenie 227,3 , Chroomoxyde 7,6, Kaolien 45,2 en Kwarts 30.

Nu er geen Loodmenie meer te krijgen is (mijn oude voorraad is op) wil ik overgaan tot Loodbisilicaat. Ik kom echter met mijn herberekening niet meer uit omdat ik door de bisilicaat (te) veel Si02 inbreng.
Eerlijkheid gebied dat het langer geleden is dat ik met de Segerformules heb gewerkt.

Ook rekenen met de Glazemanager van Geert lukt het me niet. Wie heeft een advies voor me of een vingerwijzing hoe ik dit oplos. Vriendelijke groet, Gerard Molenaar

5 antwoorden

  • Gerard, om tot dezelfde samenstelling te komen zonder gebruik van loodmenie, vrees ik dat je niet anders kan dan het ganse recept te vervangen door een fritte + chroomoxyde. Wat er perfect op past is de Ferro - fritte 3441 : 1PbO.0,14Al²O³.1,03 MM:299.
    Als deze fritte niet kan vinden, probeer met ipv. loodmenie + kwarts te vervangen door Lood-mono-silicaat fritte. VB: 250 Loodmonosilicaat + 40 Kaolien + 7 Chroomox.
    beantwoord
  • Lucien, hartelijk dank voor je snelle antwoord en oplossing! Inderdaad het geheel vervangen door een fritte of lood-mono-silicaat (dat laatste heb ik in huis).
    Ik kwam er niet op .......

    Ik ga het zeker uit proberen. Uit het verleden weet ik wel dat voorzichtig stoken - het glazuur vloeide nogal-
    dus ik ga behoedzaam proefjes stoken. Nogmaals mijn dank.

    Wat een geweldig fenomeen is dit forum toch....

    Groet uit Westerbork Drenthe .... Gerard
    beantwoord
  • Gerard, indien het recept nog de neiging zou hebben uit te vloeien, kan je dit best tegengaan met het aandeel Kaolien op te voeren. Misschien al gelijk wat verschillende varianten aan te maken. Een fritte gaat zowiezo reeds anders reageren, gezien er reeds een fusie heeft plaats gevonden. Succes.
    beantwoord
  • Beste Lucien, nogmaals hartelijk dank. Gr Gerard
    beantwoord
  • Graag gedaan Gerard.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.