ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheuren in platte borden.

Deze vraag heb ik al eens gesteld en er toen ook antwoord op gekregen maar het aanbevolen hulpmiddel was toen al niet meer in de verkoop. Bij het bisquit bakken van platte borden met een kleine opstaande rand ontstaan er bijna altijd scheuren in de borden, dan kan ik ze dus weggooien. Heb al tips gekregen over een bordenstapelaar maar deze is niet meer in de verkoop. Verder ben ik een tip tegen gekomen over een U vormige houder van bisquit gebakken klei of kant en klaar gekocht????
Kom niet echt verder zo en zou heel graag tips willen ontvangen! Vriendelijke groet en alvast heeeel erg bedankt! JooK

31 antwoorden

  • Fotos plaatsen lukt dus niet en kan lege berichten ook niet verwijderen..
    beantwoord
  • Ik heb even in Duitsland gezocht op een bordenstapelaar en daar verkopen ze die nog wel. Ik heb gezocht op Carl Jager en dan op brenhillfmittelen. Verder heb jenatuurlijk wel meer zaken in dld, maar ik heb ze niet na getrokken of ze de stapelaar verkopen. Zo zit er in aken nog Keramik kraft meen ik (weet niet of dit de exacte naam is) Anders kijken of je hem in Belgie kunt kopen?
    Kleigroet, Marion
    beantwoord
  • Klopt inderdaad Marion. Bij Keramik Kraft verkopen ze inderdaad nog een bordenstapelaar voor vlakke borden. Prijs voor een cassette voor 7 borden is 22,49 euro, inkl. btw, doch exkl verzendkosten. Zie ook www.keramik-kraft.de
    beantwoord
  • Heel erg bedankt voor de supersnelle reacties! ik ben meteen gaan zoeken maar kan geen bordenstapelaar vinden op die site. geen idee hoe het er ziet en ook de benaming in het duits???? Oef ik voel me wel een beetje dom nu:(
    beantwoord
  • Bij De Hazelaar in Soest hebben ze bordenstapelsteunen. Ze bestaan uit drie delen per bord, met een soort spijker waar het bord op rust. Je kunt ze eindeloos stapelen! en oké voor elke grote. Ook ideaal voor glazuurbak. Mits niet al te hoog gebakken. Ik gebruik ze tot 1140*. Bij bord draaien wel heel goed de bodem "stevig zetten" gebeurt dit niet goed krijg je ook barsten. Succes!
    beantwoord
  • Belangrijk is ook dat je niet vanuit een cilinder of kom het bord gaat ' opentrekken ' maar reeds vanaf het centeren zo goed mogelijk de beoogde vorm van het geeft.
    beantwoord
  • Joke het heet een Brennstander fur flache Keramiken. Bestellnummer B9020. Geschikt tot max. 1280 graden. Mocht je meer vragen hebben, geen probleem. Ik kan je de Duitse tekst wel vertalen. e-mail: info.salobo@yahoo.de
    beantwoord
  • Goedemorgen allemaal, Heel erg bedankt voor alle reacties dat vind ik erg leuk, en wat is het toch handig zo een site om vragen te stellen! Vanwege een fysieke onmogelijkheid kan ik niet draaien, ik wals. Bij de borden van 20cm en kleiner gaat het goed, bij de borden van 30 cm krijg ik de barsten. Ik wals, snij uit, vouw de buitenkant om tot een randje van ong 1cm. Zodra het leerhard is kleur ik de borden met engobe. Thats it , heel simpel. Ben nu het internet aan het afstruinen..... Groet JooK
    beantwoord
  • Heb je het volgende al eens geprobeerd?
    Plaat op de grond leggen, waarop de klei niet blijft kleven, (vb,MDF of gipskartonplaat). Kleistuk met kracht op de plaat smijten. Kleistuk dat nu al platter is terug opnemen, horizontaal kwart-slag draaien terug smijten. Probeer telkens zo te smijten dat de plak op dezelfde zijde terechtkomt.(met licht trekkende beweging, dit vergt oefening!). Herhaal tot de gewenste dikte bijna bereikt is, pas dan walsen. Door de impakt al dat smijten wordt de klei samengedrukt,
    Gevolg: veel minder kans op barsten tijdens de stook.
    De hele theorie hierachter ken ik niet, maar het werkt wel! Op school hebben we verleden jaar zo vele (30X30 cm) vierkante borden gemaakt, die kwamen allemaal zonder scheuren uit de oven, zowel bij biscuit als glazuurbrand op 1250 en dit zonder verdere hulpmiddelen om te stapelen of wat dan ook.
    groetjes Anna
    beantwoord
  • Anna ik heb de scheuren alleen bij ronde borden, vierkante is geen probleem! Maar evengoed heel erg bedankt voor de tip ik ga t zoiezo proberen. JooK
    beantwoord
  • Anna, ik denk dat je met dit ' smijten ' hetzelfde effect op de klei hebt als kleiplakken walsen. Je bouwt een spanning op naar buiten toe. Doe eens de volgende proef: plet een knikker-groot kleibolletje tussen de vingers en onderzoek de ontstane barstjes aan de buitenkant. Dit is wat er plaats vind met gewalste of geslagen kleiplakken. Ik denk dat het stukken veiliger werken is te vertrekken van een blok klei ter grootte van de gewenste vorm. Zorg dat er geen lucht is ingesloten en sla de buitenkanten steeds naar binnen toe. Met een harp de gewenste dikte snijden en met een spatel glad strijken.
    beantwoord
  • Met die bolletjestest zal je scheurtjes aan de buitenkant krijgen.
    Maar krijgt Joke de scheuren aan de buitenkant of in het midden van de borden?
    beantwoord
  • Daar heeft Joke nog nog niet vermeld. Het is zelfs belangrijk te weten of de breuk een rechte of gebogen lijn vertoond. Indien de breuk zich in het midden van het bord bevind, zal het eerder te wijten zijn aan het droogproces; Zijn de randen even dik als de bodem ? enz. De meeste breuken zitten wel aan de buitenkant en voornamelijk bij draaiwerk.
    beantwoord
  • Breuken ontstaan aan de buitenkant van ronde 30 cm borden die overal even dik zijn en ik laat ze 6 weken rustig aan drogen! Heb zelf het idee dat het met onevenredige afkoeling na de stook te maken heeft. Buitenranden sneller afgekoeld dan centrum bord. Vandaar dat die stapelaars mij zo handig lijken maar ik kan ze niet vinden. tenminste niet die stapelaars die voor meerdere maten handig zijn. Wat tof dat jullie zo meedenken. Ik krijg het helaas niet voor elkaar om fotos te plaatsen. Dat zou voor de vraagstelling wel handig zijn.
    Groet JooK
    beantwoord
  • Joke, als de oven gesloten blijft tijdens de afkoeling kan dit niet de oorzaak zijn. Het is zoals ik eerst reeds dacht, een spanning die is ontstaan bij het maken van de kleiplakken. In de bisquitstook heb je zeker geen stapelrek nodig. Maak kleine klei-knikkertjes ( als je geen drie-kantige stapelsteentjes hebt ) en leg die in driehoek onder elk bord en zo een stapeltje van ( zonder gevaar ) een zestal borden hebt. De lucht en hitte heeft zo vrij spel tijdens de ruwbak.
    beantwoord
  • Bedacht intussen dat er op school met voornoemde "smijtmethode" ook al veel grote, ronde schalen gemaakt zijn.
    Die werden dan in een ondiepe mal gelegd, langzaam gedroogd, ook geen problemen met scheuren of zo.
    beantwoord
  • .... waardoor de spanning, opgebouwd door deze smijt-methode ongedaan gemaakt werd doordat deze plak in een ronde schaal gelegd werd en daardoor de buitendiameter van deze plak verkleind werd, wat bij een plat bord niet het geval is.
    beantwoord
  • Met schalen enz heb ik ook geen problemen alleen met de grote borden! Mijn kijkgat in oven laat ik altijd open staan! Beter om na de stook te sluiten? Ook bij gladbrand?
    beantwoord
  • joke, ook tijdens het stoken het kijkgat sluiten. Enkel een verluchting die zich in het plafond of zich helemaal bovenin de oven bevindt steeds openlaten. Onderaan en in het midden van de oven steeds 100% sluiten.
    beantwoord
  • Ik ga dat stapelen met knikkers uitproberen met gesloten oven. Hoe dan tijdens gladbrand dat weet ik nog niet.
    beantwoord
  • Beetje verwarrend is wel dat ik een tijd geleden de vraag hier gesteld heb om kijk/ventilatie/schouw gat open of dicht te laten tijdens stook. Toen is mij geadviseerd om dat gat ALTIJD open te laten en dat heb ik vanaf toen ook gedaan......
    beantwoord
  • Joke, je verwarring kan ik best begrijpen. Ik heb steeds geadviseerd het schouwgat open te laten, enkel per uitzondering dat je wil reduceren ( wat eerder bij een gasoven van toepassing is ). Alle openingen beneden het dak steeds sluiten tijdens de stook, en zeker als er een ventilatie-gat onderaan de oven zit. Dit mag enkel open bij bisquit-stook BENEDEN de 100°C, om daarna ook te sluiten. De bedoeling hiervan is nog een luchtcirculatie beneden de stoomgrens te creëren om eventueel resterend vocht te laten drogen. Een kijkgat dient om in de oven te kijken als je met Segerkegels werkt, dwz : openen, kijken en weer sluiten. Bij grotere ovens zit er zelfs een vuurvast glas om een koude stroom te vermijden. Het staat je uiteraard vrij hiervan af te wijken.
    beantwoord
  • Die tip van 3 knikkers per bord en zo stapelen vind ik echt geniaal! Heb wat knikkers gemaakt en versneld gedroogd, gestapeld met 6 borden en staat als een huis! Tof. Nu nog geduld hebben tot de nieuwe lichting borden droog genoeg is voor de bisquitstook.....
    beantwoord
  • Joke, vergeet ook niet het onderste bord op knikkers te zetten. Voordeel van deze knikkervorm is dat ze meerollen met de krimp van de borden. Nu nog uitkijken naar een stapelrek voor de glazuurbrand.
    beantwoord
  • Ik neem aan dat ik de knikkers eerst een x bisquit moet bakken voor gebruik met borden? Borden stapelaars voor glazuurbrand is lastig aan te komen. De hazelaar in soest gebeld die had ze ook niet meer maar gingen proberen om ze in te kopen. Van duitse sites word ik ook niet echt wijzer..
    Groet en een fijn weekend!
    beantwoord
  • joke, de knikkers hoeven niet op voorhand gebakken zijn. Stapelsystemen heeft men bij:
    http://www.willemsbvba.be/
    beantwoord
  • Lucien de eerste bisquitbak met borden op knikkers is er perfect uitgekomen! Dankjewel voor deze supertip!
    beantwoord
  • O en die ceraline krijtjes zijn ook vet handig. Zag dat jij de uitvinder er van bent!
    beantwoord
  • Nu nog uitkijken naar een geschikt borden-glazuur-rekje Joke ( hiervoor heb ik tot m'n spijt geen alternatiefje :-) )
    beantwoord
  • Heb op site gekeken die je doorgegeven had, helaas kon ik het daar ook niet vinden. Maar....heb een winkel in enkhuizen ontdekt waarbij het iig op de site staat. Eerdaags maar eens die kant op is hier niet ver vandaan en ik wil wel zien wat ik koop;)
    beantwoord
  • joke, hie hebben ze het zeker wat je zoekt:
    http://www.allesvoorovens.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.