ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > meer glans in bepaald glazuur

Ik heb een heel groot beeld voor de buren gemaakt, een groot badpak voor bij hun zwembad. Had een goed recept voor turquoise. Maar het is wat mat uitgevallen. Men wil meer glans . Ik heb beloofd het beeld over te stoken. Ik geef het recept dat ik gebruikte.
40 gram fritte 1510, 15 gram lithium carbonaat, 15 gram krijt, 10 gram kwarts, Daarna 2% koperoxide en10% zirkoonsilicaat.
Stooktemperatuur 1030.
Nu heb ik op een proefplaatje de zirkoon al weggelaten. Gaf al wat meer glans.
Kan ook kijken wat er gebeurt met minder of geen krijt.
Ik hoop dat Lucien Tinck reageert. Van hem kreeg ik een tijdje geleden een goed recept voor een matte groene bronsglazuur, waarvoor nog dank.
Graag advies. Tjalda

3 antwoorden

  • Tjalda, vervang 10 gram kwarts door 10 gram kaolien en stook naar 1050°C en pendel 15 minuten.
    beantwoord
  • Dag Lucien, fijn dat je zo snel reageert.
    Maar voor alle duidelijkheid, wel krijt dus? En wel of niet die 10 % zirkoon?
    Pendelen doe ik altijd. Groeten en bedankt alvast, Tjalda
    beantwoord
  • Tjalda, het is op dit ogenblik nog moeilijk precies te bepalen of je het Zirkon al dan niet mag toevoegen of het krijt mag weglaten. Al deze oxides gaan in interactie. Ik zie wel dat er zo een tekort aan Al²O³ is. Dit haal je enkel uit de fritte 1510 ( 0,05 mol. ) en dat is te weinig. Het gevaar zit er in dat het glazuur gaat druipen als je hoger wil stoken om meer glans te hebben. Je merkte reeds de verbetering door het Zirkon weg te laten. De verhouding amfoteren/zuren zat zo al beter. Door Kwarts te vervangen met Kaolien verhoog je al het Al²O³ gehalte op een gematigde wijze. Natruim en Zink zit er voldoende in en wordt nog versterkt met Lithiumcarbonaat. Indien je nog niet voldoende glans bekomt, zou ik het Krijt verminderen. Dus stap 1 : Kwarts door Kaolien vervangen. ( Zirkon heeft hier geen nut, enkel als je het glazuur opaak wil hebben. )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.