ALGEMEEN > Klei - algemeen > Wat is gecalcineerde soda?

Ik heb even op dit forum gezocht, maar kon de samenstelling van gecalcineerde soda niet vinden. Ik heb een recept van keramikos, voor het mengen van aardewerk gietklei, met inhoud van waterglas, water, wb30pm en gecalcineerde soda. Misschien een domme vraag, maar waar is dit te koop of hoe kan ik dit samenstellen?

6 antwoorden

  • Andere benaming voor gecalcineerde soda is natriumcarbonaat of ook wel soda ash genoemd. http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat
    beantwoord
  • Dank voor het bericht. Weet u ook eventueel waar het verkrijgbaar is?
    beantwoord
  • Bij elke drogist of supermarkt. Hou het maar bij drogist. :-)
    beantwoord
  • Hallo Sander,
    Ter info: er zijn tegenwoordig meer en betere electrolyten, middelen om gietklei te maken, zoals Gieszfix, Sp.-neu en Dolaflux.
    Alle te verkrijgen in de keramiekhandel.

    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Gecalcineerde soda is watervrije soda.
    Dat wil zeggen dat de normale soda tot een bepaalde temperatuur is verhit om het aanwezige water te laten verdampen en is volgens mij niet in de supermarkt te koop maar misschien wel bij een gespecialseerde drogist of bij de keramiekhandel
    Frans
    beantwoord
  • Soda is hygroscopisch, dat wil zeggen het trekt vocht aan, bijvoorbeeld uit de lucht. Op termijn zal daardoor het soortelijk gewicht ervan veranderen en de stof gaan klonteren. Om zo zuiver mogelijk te werken wordt de soda daarom verhit waarmee gecalcineerde wordt verkregen. Dat wordt ook wel 'soda siccum' genoemd, de Latijnse benaming voor 'droge soda'.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.