ALGEMEEN > Diversen > Slakjes voor plantbewateringssysteem

Ik zag deze week in een winkel van die slakjes die gebruikt worden als waterreservoir voor planten. Zie foto
Ik zou er nu zelf ook willen maken in klei.
Wat ik me echter afvraag, als ze gebakken worden, laten ze dan het water nog door?
Bijlagen:

7 antwoorden

  • ligt aan de temperatuur waarop je ze bakt. Alleen 950 graden stoken, bisquit, blijft je werk poreus. Hoe hoger de stook des te moeilijker het water doorlaat
    beantwoord
  • als ik het goed begrijp, is het toch ook de bedoeling dat ze langzaam water door "zweten". als je ze onder de 1000 gr. bakt blijven ze langzaam water afgeven, dus als je ze gaat maken, laat dan maar met een fotootje zien hoe ze zijn geworden, gr.
    succes
    beantwoord
  • Hallo Rita,
    Het is de bedoeling, lijkt me, dat ze water afgeven aan de grond en niet aan de lucht (verdampen).
    Is het dan niet het beste om ze van aardewerkklei te maken, eventueel vermengd met oude koffie (deze verbrandt en maak het baksel nog poreuzer), laag te stoken en bovendien het bovendeel (dat uit de grond steekt) te glazuren (ook laag natuurlijk).
    Is tevens decoratiever! Je zou ze zelfs in gietklei uit kunnen voeren. Dit is ws. bij het winkelproduct ook gebeurd. Leuk project!
    met vriendelijke groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hallo Frank,
    Wat is eigenlijk het verschil tussen aardewerkklei en gewone klei?
    Met vriendelijke groet, Rita
    beantwoord
  • Hallo Rita,
    Aardewerkklei is klei met een laag sinterpunt; d.i de baktemperatuur waarop de kleideeltjes versmelten met elkaar en de klei zijn porositeit verliest. Zóver moet je dus niet komen, want de klei moet poreus blijven. Dat zal voor jouw doel onder de 1100 gr.C. zijn, maar liever zo'n 150 gr. lager.
    Door oude koffie onder je klei te mengen breng je nóg meer lucht in, want de koffie verbrandt bij het bakken en laat kleine openingen achter.
    Voor de volledigheid: hoogbakkende klei (steengoedklei) smelt bij een voldoende hoge (boven 1150 gr. C.) baktemperatuur volledig dicht en is dan ondoordringbaar voor vloeistof.
    Laag gebakken is deze klei nogal kwetsbaar en dus ongeschikt voor jouw doel.
    Aardewerkklei is op 900 á 1000 gr. gebakken poreus én redelijk sterk.
    met vriendelijke groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hier m'n eerste werkje van het waterreservoir voor planten. Ik heb er een poezenhoofdje van gemaakt en laten bakken op 950 graden.
    Ik ga het hoofdje nu schilderen en dan waterdicht maken. Normaal mag het dan alleen vanonder water
    doorlaten. Als het werkt laat ik het weten.

    Groetjes, Rita
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Intussen uitgeprobeerd. Het werkt prima en staat nog grappig ook in de plantenbak.

    Groetjes, Rita
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.