ALGEMEEN > Klei - algemeen > samenstelling witte westerwalder klei(poeder)

Ik wil een recept met een behoorlijke hoeveelheid witte westerwalderklei omrekenen naar de Segerformule,echter ik kan de samenstelling en Molmassa niet vinden van deze witte westerwalder klei .Kan mij iemand deze geven of een site waar ik deze kan vinden? Op digitalfire vind ik hem niet. Of moet ik "gewoon"deze voor de omrekening vervangen door kaolien? Groetjes Sonja

21 antwoorden

  • Sonja, er zijn wel 100 verschillende ' Westerwald ' klei-samenstellingen. Zonder fabrikant en productnummer is dit onmogelijk te berekenen.
    beantwoord
  • Ik heb vanalles doorgestuurd gekregen van de leverancier maar niet datgene wat ik nodig heb om een segerformule te kunnen berekenen.Ik weet nu wel waar ( de verkoper Robbelien) zijn aankoop doet nl bij Witgert.
    Helaas wordt ik niet wijzer van alle gegevens die Witgert op zijn site vermeld.Kan gegevens van de witte westerwalder niet vinden.
    beantwoord
  • Sonja, download de technische PDF fiche. Daar staan alle oxides uitgedrukt in %, wat normaal is voor klei. Met een Segerformule kan je in dit geval niet veel aanrichten. Witgert is een fabrikant van witte westerwaldklei, dus dat zal niet het probleem zijn.

    www.witgert.de/de/witgert/fr_fertigmasse.html
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Nu begrijp ik het even niet ....met een Segerformule kan je in dit geval niet veel aanrichten .... Ik heb een recept waarin best veel witte westerwalder in zit. mdat ik een en ander wil uitproberen met dit recept zou ik hiervan graag de Segerformule willen uitrekenen(zoals ik dat van u geleerd heb).Bovendien als ik de gegevens heb van de witte westerwalder kan ik die ook invoeren in het rekenprogramma waarmee ik werk.
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, ik denk dat ik je mis begrepen heb en dacht dat je op zoek was naar een geschikte witte westerwaldklei en ze met de Segerformule wou vergelijken. Maar nu begrijp ik hieruit dat je een recept hebt voor een bepaald glazuur waar westerwaldklei als ingrediënt is gebruikt. Dit recept wil je aanpassen, aan sleutelen, en daarbij struikel je uiteraard over de samenstelling van de gebruikte klei in het glazuurrecept. Is het dat ? Weet je het fabrieksnummer van de gebruikte klei ?Is dat een Witgert ? Staat deze in de lijst in % uitgedrukt ? Dan kan je deze terugbrengen op zijn Segerformule en invoeren zoals je met een fritte zou doen. Weet je niet over welke klei dit gaat is het echt zinloos dit recept in een formule om te zetten.
    beantwoord
  • Hallo Sonja, Wesselink geeft in zijn boekje "Gazuren" op blz. 43 twee analyses van Westerwalderklei.
    Omdat dit benaderingen zijn kun je hier ws. niet exact opaf gaan, maar misschien is het uitgangspunt bruikbaar voor jouw doel. Als je dit boekje niet hebt of op kunt sporen wil ik je de analyses wel mailen.
    met vriendelijke groet, Frans V.
    beantwoord
  • Hallo Frans, Heel erg bedankt! Ik heb het gevonden op pagina 43. Ik heb de fabrikant (witgert) ook gemaild maar nog niets vernomen. Ik ben voornemens om ze eind deze week dan maar eens te bellen. Ik heb dan nu wel formules maar wil ik het kunnen invoeren in het programma of omrekenen dan heb ik nog het molgewicht nodig. Sonja
    beantwoord
  • Sonja hier de omrekening naar seger voor vette westerwalder uit het boekje van Wesseling
    0.45 Na2O, o.45 K2O, 0.2 MgO, 0.8 CaO,3.14 Al2O3,8.54 SiO2,0.15 Fe2O3. mol 6063.4
    voor magere westerwalder
    0.46 Na2O, 0.46 K2O, 0.4 MgO, 0.4 CaO, 3.14 Al2O3,13.0 SiO2 0.09 Fe2O3. mol 6790.3
    ik hoop dat je er iets aan hebt. Frans
    beantwoord
  • Hallo, Heel veel dank voor deze formules! Mocht ik toch antwoord krijgen van de fabrikant dan zal ik deze ook hier achterlaten maar ik kan nu al aan de slag. Sonja
    beantwoord
  • met de mol berekening ging er iets fout in het programma volgens mij is het 1224.84 voor de magere ww en 1003.68 voor de vette westerwalder
    Frans
    beantwoord
  • Hallo, vandaag heb ik dan bericht gekregen van Witgert. Zij kunnen mij ook niet verder helpen omdat er meer dan 100 soorten witte westerwalder kleisoorten zijn. Zij verwijzen me wel naar nr 1027 omdat dat een kleisoort is die voor glazuur wordt gebruikt.
    Hieronder het rechtstreekse bericht van hun:
    SgF Deckers
    Sorry, aber es gibt über 100 verschiedene weiße Westerwälder Tone, daher kann Ihre Frage nicht so einfach beantwortet werden. Anbei erhalten sie unser Prospekt "Technische Daten". Dort finden Sie auf Seite 2 den Ton Nr. 1027, der häufig als Glasurton verwendet wird. Dessen chemische Zusammensetzung hilft Ihnen vielleicht weiter.
    tot zover, Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Sonja, dit antwoord had ik je al in het begin gegeven.
    beantwoord
  • Ja Lucien, Nadat ik bericht had van Robbelien dacht ik voldoende gegevens te hebben om Witgert zelf te contacteren.... dus eigenlijk weet men niet wat men aankoopt / verkoopt?! Jammer voor ons. Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hallo Sonja, Zit ik er vér naast te veronderstellen dat alle kleien dezelfde chemische formule hebben (Al2O3-2SiO2-2H2O) en dat het verschil met name zit in de al dan niet natuurlijke toevoegingen? In dat geval kun je uitgaan van een mol. van 258. Lijkt me in ieder geval de moeite van het uitproberen waard! met vriendelijke groet, Frans V.
    beantwoord
  • Sonja, de meest gangbare kleisamenstellingen staan op de website van Witgert. Probleem is dat je niet weet over welke ' westerwald ' men het heeft in het glazuurrecept. Maar wat ik ook al heb aangehaald is dat het niet zoveel uitmaakt over welk type klei men het heeft, gezien de R²O/RO groep - verschillen te verwaarlozen is. Wat je wel kan doen is een gemiddelte of een veel gebruikte Westerwald als uitgang gebruiken. En wat de retailers betreft; meestal weet men niet goed waar op te letten ( buiten de prijs/kg.).
    beantwoord
  • Als ik een gemiddelde of veel gebruikte westerwalder klei neem dan heb ik nu wel de formule maar geen molgewicht en dat heb ik echt nodig. Ik kan inderdaad of de gegevens van Wesselink hanteren met een molgewicht van 1224.84 voor de magere ww en 1003.68 voor de vette ww ,een andere optie is toch "gewoon"inrekenen met kaolien 258.2 mol maar als ik dan die molgewichten vergelijk dan is het verschil wel enorm. Wat is wijsheid?
    beantwoord
  • Sonja, zo te zien heb je niet alle basevormende oxides op 1 gebracht van de beide kleisoorten. En nu zie ik niet de relevantie in van de term vette en magere klei. Je kan wel spreken in dit geval van klei met een hoog of een laag Al²O³ gehalte ( en respectievelijk laag en hoog SiO² gehalte ).
    beantwoord
  • Ik heb de informatie mbt de molgewichten (nav info uit boek van Wesselink) van Frans Boot overgenomen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zou weten hoe men een molgewicht berekend. Ik kan enkel met gegevens een recept naar formule omrekenen en van formule naar recept maar hoe een molgewicht te berekenen dat weet ik niet. Is dit een mogelijkheid?
    beantwoord
  • Sonja, dat is zeer eenvoudig. Nadat je de basevormende oxides op waarde 1 heb gebracht (recept van de klei naar zijn formule ) tel je alle moleculaire massa's samen, ook na de komma.
    bv.: Kaolien (kan variabel zijn)
    1 Al²O³ ( MM: 102 )+ 2 SiO² ( 2x MM: 60,9 ) = MM: 223,8
    MM = MW (oude benaming)
    beantwoord
  • Heb er weer veel van geleerd,als ik dus nu wel een formule heb maar geen molgewicht kan ik dus toch aan de slag ! Bedankt iedereen voor alle informatie

    Ga na het weekend eens aan het rekenen !
    beantwoord
  • Sonja, het is wel zo dat het opgeven MM juister is dan deze zelf te berekenen omwille van de gebruikte grondstoffen die niet steeds 100% worden opgegeven in de formule of de gevarieerde samenstelling. Neem nu kaolien, deze heeft het gemiddelte MM 258,7. Het verschil in berekenen van het MM via de gegeven formule zal dan wel wat afwijken, maar weinig invloed hebben op het recept-resultaat. Dit kan je ook nagaan door het MM van een gekende fritte met gekend MM zelf uit te rekenen. Het is in elk geval een goed middel als het MM onbekend is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.