ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > van engobe glazuur maken.

Beste medekleiers;),
Kan ik engobepoeder met transparant glazuur mengen zodat ik die desbetreffende kleur glazuur krijg?
Heeft iemand tips hoe heel veel kleine dingetjes snel in 1x te glazuren zonder spuit want daar ben ik zo onhandig mee?
Groet JooK

3 antwoorden

  • Oude vraag (aug 2012) waar nooit een antwoord op gegeven is ..

    Kunt de engobe opbrengen op het nog natte (maar leerharde) object. Na de biscuitbrand kun je dan de transparante glazuur er op doen. Ben je evengoed in twee branden klaar. Hoewel in 1 gang ook mogelijk schijnt te zijn.

    Veel kleine objecten snel en zonder spuit glazuren:
    dompelen. Dus een bak glazuur aan maken, je objecten in de tang en even onder dompelen.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • De enige manier die ik kan bedenken is de engobe te vermengen met fritte Joke.
    Van de glazuur moet je zoveel toevoegen om het smeltbaar te maken dat de kleur slechts een flets resultaat zal opleveren.
    Probeer het met een hoogalkalische fritte samen met calciumboraat 10 tot 20% samen b.v. 15% fritte en 5 %calciumboraat =fritte 3221
    kleine dingen kan je snel glazuren met een glazuurtang .
    Daarmee is het mogelijk je werkstukjes te dompelen in de glazuur.

    Frans
    beantwoord
  • Joke, dit is een leuke vraag. Elke engobe wordt ook een glazuur als je die hoger stookt. Een steengoedglazuur kan een engobe zijn op lage temperatuur. Nu hoef je enkel het smeltpunt van de engobe omlaag krijgen en Frans geeft hier al aanwijzing. Echter weten we de samenstelling van het engobe niet en zal de uitkomst hierdoor onvoorspelbaar zijn. Indien het engobe tinoxide bevat zal je nooit een transparant glazuur verkrijgen, gezien tinoxide nooit aan de smelting zal deelnemen. Een hoog alkalische fritte met een laag Al²O³ gehalte is mijn gok en denk hierbij aan fritte M&M 1233. De toe te voegen hoeveelheid zal je proefondervindelijk moeten vaststellen. Begin met een half-om-half mengsel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.