ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Krom trekken papier- en porceleinpapierklei

Wat ik ook probeer al mijn platen van papierklei komen krom uit de oven. Ik droog langzaam, onder papier en plastik. Het papier verwissel ik heel regelmatig. Als het papier droog blijft laat ik het plastik weg en droog alleen nog onder papier. Ik stook bisquit 50 graden per uur tot 600 (voorheen 100 graden per uur tot 600) en dan tot 950, 1000 afhankelijk van mijn werk.
Alle werken zijn voordat zij de oven in gaan vlak en alles komt er krom uit. Ik doe iets fout maar wat?
Ik heb hier al eerder vragen over gesteld en als antwoord gekregen dat regelmatig drogen het belangrijkste is, maar naar mijn idee doe ik dat ook. Ik heb nu nieuwe platen staan, deze wel in papier, maar niet in plastik gezet, kijken of dat beter gaat. Al het andere werk, dus niet platen, gaan prima.
Iemand nog een idee?
Groet,
Hanneke

4 antwoorden

  • Heb laatst grote vazen gemaakt van papierklei, en in tegenstelling tot de doosjes die ik een jaar geleden heb gemaakt, zijn deze niet kromgetrokken. Heb ze normaal laten drogen. Bisquitstook op 900 en glazuurbrand op 1200.
    beantwoord
  • Hanneke,
    De platen opbouwen, zo met boetseren gebeurd. Dit geeft minder spanning. En heeft haast geen kromtrekken. Platen die gewalst zijn ,hebben en geven meer spanning. Werking de (kleiplaatjes - moneculen) doen de platen krom trekken.

    Heb eens Bonsai bakken gemaakt met opbouw kleiplaten die ook krom trokken. De opbouw Bonsia bakken nadien geboetseerd dit gaf altijd een goed resultaat. Het is geen papierklei ervaring, maar een boerseerklei ervaring. Ik hoop deze ervaring je op weg kan helpen.
    Met vriendelijke groet,Toon
    beantwoord
  • Met je eens Toon. Ik heb dit hier al meermaals aangekaart dat uitrollen van klei, om het even welke klei, dit spanningen in de klei geeft wat het meest duidelijk wordt bij vlakke platen. Het is dan ook raadzaam na goed kneden, een blok klei te ' boetseren ' de omvang van de nodige plak klei. Laatste handeling is de zijkanten van het blok naar het midden slaan om eventuele opgebouwde spanning te ontladen. De plakken snijden met een ' harp ' of draad. Zo bekom je een stapel kleiplakken als gesneden brood.
    beantwoord
  • Ik ga de proef op de som nemen. Ga van het weekend een plaat porseleinklei boetseren. Ben benieuwd of dit inderdaad werkt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.