ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > verschil engobe en sinterengobe

Hallo,
ik ben van plan om een werk te maken dat met engobe moet worden overgoten, en zie hier op het forum engobe en sinterengobe staan.
Wat is het verschil? ( en kan je bij engobe ook een waslaag aanbrengen voor het gieten zodat bepaalde plaatsen kaal blijven?)
groetjes,
marlies

3 antwoorden

  • Hallo Marlies,

    Een engobe is gekleurd kleislib, dit gebruik je over het algemeen op leerharde werkstukken. Ik weet eigenlijk niet of je op leerhard een waslaag aan kunt brengen, maar ik zou gedeelten die je niet wilt overgieten met een papiersjabloon afdekken.Gewoon uit dun papier knippen. Het werkstuk iets vochtig spuiten. Het papier eropdrukken, goed de randen zorgen dat die aansluiten zodat er geen engobe onder kan. daarna de engobe overgieten, kwasten of spuiten en als de engeobe mat aandroogt voorzichtig de sjablonen met een speld aanprikken en eraf halen.
    Sinterengobe is engobe met een beetje vloeimiddel / fritte erdoor zodat de engobe laag hecht als je op een biscuit werkstuk werkt.

    beantwoord
  • Jose, ook op ongebakken scherf kan je met was werken.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reactie, het is nu helemaal duidelijk!
    groetjes,
    marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.