ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Rode engobe

Ik ben op zoek naar een rode engobe, die ook echt rood blijft.

Ik gebruik als basis een witte engobe.
De klei die ik gebruik is zwart en wit.
Mijn eindtemperatuur 1100 graden.
Ik heb al heel wat proefjes gedaan, met witte engobe met allerlij ijzeroxides enz.
Maar echt rood blijft het meestal niet.
Het meerendeel is eigenlijk bruin.
Op de zwarte klei gebruik ik eerst een witte engobe en daar dan overheen gedeeltelijk de rode ook hier krijg ik hetzelfde bruin.

Wie heeft er een manier of recept om echt rood te krijgen.

3 antwoorden

  • hoi Harm,

    Ik heb een tijdje geleden een schaal gedecoreerd met verschillende kleuren engobe. Met zowel rood ijzeroxide als met geel ijzeroxide heb ik redelijke resultaten verkregen voor wat betreft de rode kleur. Misschien kun je ook i.p.v. oxides kant en klare pigmenten proberen.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Echt rood blijft lastig, er zijn wel veel nieuwe rode kleupigmenten op de markt die het goed doen (deze zijn erg duur) Ikzelf gebruik voor rood witte porceleinekleipoeder met 10 % rode kleurpigment (ik koop "Heftig rood" bij Cok keramiek in Bergschenhoek) Veel sterkte met de experimenten.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip.
    Ik ga in iedergeval weer wat proberen.

    De moeijk heid zit hem in de eindstook die ik wil doen.
    Ik reduceer al mijn producten op 1150 graden dit reduceren doe ik 20 min.
    Hierdoor verlies ik meestal het rood.
    Dit word dan bruin.
    Als ik niet reduceer blijft het meestal rood, maar is mijn eindresultaat niet wat ik wil.
    Wat ik dus zoek is een heldere of felle kleur rood die het reduceren aan kan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.