ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Zoek kristalglazuur met kleine kristalletjes

Ik ben op zoek geweest naar kristalglazuren met kleine maar goed zichtbare kristalletjes en heb een aantal prachtige glazuren gevonden, o.a. die van lasse ostman. Het probleem is nu dat alle recepten op 1260-1290 gebakken moeten worden en mijn oven tot 1240 gaat.
Hoe kan ik deze recepten nu het beste aanpassen voor 1220-1240C?

een voorbeeld van een recept is bv:
potas feldspar 27.6
kwarts 32.2
dolomite 3.48
zinc ox. 18.7
barium carb 4.44
china clay 2.75
lithium carb. 6.82
rutiel 4.01
kobalt ox. 1.06

of:potas feldspar 63.49
dolomite 15.87
zinc ox. 17.46
rutiel 3.17
kobalt carb. 1.59

groeten,
marlies

18 antwoorden

  • In recept 1 china clay ( kaolien ) weglaten en K-veldspaat op 25 brengen.
    In recept 2 K-veldspaat op 60 brengen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Geweldig! Maar hoe heb je dat berekend? Ik heb glazechem en zou het dus voor elkaar moeten kunnen krijgen maar hoe?
    groeten
    Marlies
    beantwoord
  • Marlies, glazechem is een prachtig programma om glazurenformule om te rekenen naar recepten en andersom, ( zelf geef ik af en toe een cursus glazuurberekenen ) echter in dit geval is er meer nodig. Om een bestaand recept in temperatuur te verlagen hoef je enkel de amfotere en zuurvormende oxides te verlagen. Ga je enkel de amfoteren verlagen verkort je het smelttraject. Ga je enkel de zuurvormende oxides verlagen, krijg je een langer en daardoor taaier glazuur, en dit is nu net bij kristalglazuren nefast.Ik ga dus beiden verlagen in evenwicht. Bij recept 1 komt Kaolien en kwarts in aanmerking en bij recept 2 is het Kali-veldspaat. Het ' karakter ' van beide recepten wordt bepaald door de basevormende oxides, en daar raak ik niet aan. Belangrijker in deze is niet zozeer het werken met glazechem, maar de kennis van de specifieke eigenschappen van de grondstoffen. Dan pas kan je met glazechem aan de slag. Indien het glazuur niet voldoende zijn uitgesmolten zijn het deze drie grondstoffen ( Kaolien+kwarts en Veldspaat ) die je moet minderen. De pendeltijd zal ook een belangrijke rol spelen. Hou daar goed rekening mee en ' leer ' met deze glazuren omgaan en ga niet direct eraan sleutelen. Hopelijk heb je hier wat aan.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, ik weet dat zuurvormende oxides rechts staan in de 3 rijen, neutraal in het midden en de fluxen links.
    Ik weet niet wat je met amfoteren en base-vormende oxides bedoeld. Kun je dat uitleggen?

    groeten,
    marlies
    beantwoord
  • Fuxen of vloeimiddelen zijn oxides die interactie met andere oxides in de hand werken. Een base ( linkse groep ) is niet noodzakelijk een flux. Sommige basevormende oxides zijn aktief op lage temperatuur en vluchtig op hoge temperatuur. Anderen worden dan weer aktief als flux op hogere temperatuur zoals calcium en magnesiumoxide. Beneden 1100°C is calcium een antiflux en daarboven een sterke flux. Kleine hoeveelheden ( < 1% ) zullen dan weer door fusie ( trigger ) smeltpuntverlagend werken.
    Basevormende oxides kan men herkennen aan hun samenstelling : R²O en RO en ook wel monoxides genoemd.
    De amfotere ( middengroep ) zijn van het type R²O³ en worden ook wel sesquioxides genoemd.
    De zuurvormende oxides zijn van het type RO² zoals Siliciumoxide ( SiO² ).
    beantwoord
  • Beste Marlies,
    Een paar weken geleden, heb ik toevallig jouw eerste recept van Lasse Ostman gebruikt. Gestookt op 1240C en 1/4 uur gependeld. Ik kreeg mooie kleine kristallen. De glazuur was goed uitgesmolten. Ik zal proberen een foto toe te voegen.
    Let wel dat je al de voor kristalglazuur noodzakelijke maatregelen neemt.
    Groeten Kees
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooi resultaat Kees.
    Indien je nog grotere kristallen wil, 100°C zakken en daar 1/2 u. pendelen.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    hoe weet je dan hoeveel je deze ingredienten moet minderen?
    beantwoord
  • Beste Kees,
    Ziet er goed uit! Mooie kleine kristalletjes!
    Heb je het recept niet aangepast aan de lagere temperatuur?
    groeten,
    Marlies
    beantwoord
  • Marlies, probeer al eens met de hoeveelheden die ik hierboven heb aangegeven. Het kan ook best dat je niks moet veranderen en enkel wat langer moet pendelen aan de bovengrens ( om dan wat te zakken en extra te pendelen voor grotere kristallen ). Als het bij Kees lukt zit de oorzaak toch in uw stookkurve.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Dit zal de eerste keer zijn dat ik een glazuur ga branden op een temperatuur waarvoor hij niet is samengesteld, dus vandaar dat ik me af vraag hoe "jullie" dat doen...en graag wil snappen hoe t werkt.
    Als jij een recept hebt voor 1290 of 1260 en je wilt die op 1220 gaan bakken verander je het recept dan of probeer je het eerst zoals het recept is?

    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Beste Marlies,
    Ik heb niets aan het recept veranderd. Wel had ik het eerst uitgeprobeerd met een proefkommetje. Ik heb het kristalglazuur met mijn andere steengoedglazuren meegebakken, met de voor mijn steengoedglazuren gebruikelijke stookcurve.
    Groetjes Kees
    beantwoord
  • Kees, het zou verhelderend werken indien je uw stookcurve zou willen geven.
    Marlies, doen zoals Kees en dan weet je hoe het met het glazuur gesteld is. Wijzigen doe je best achteraf.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Dank voor je geduld en duidelijke uitleg.
    Nog 1 vraag: Hoe weet je hoeveel je moet minderen als je een recept wilt aanpassen?
    groeten, Marlies

    beantwoord
  • Beste Lucien/ Marlies,
    Hierbij mijn stookschema:
    2 uur naar 200C, 2 uur naar 450C, 1 uur naar 600C, 4 uur naar 1240C, 1/4 uur 1240C.
    Ik laat de oven afkoelen zonder in te grijpen. Dat duurt ongeveer 30 uur.
    Groet Kees
    beantwoord
  • Marlies, hiervoor bestaan er lijsten van grenswaarden voor zowat alle temperaturen en glazuurtypes. Een groot deel ervan kan je vinden in het boek van W.E.Matthes : Keramische Glasuren.
    beantwoord
  • Lucien / Kees,
    Kees, bedankt voor je stookcurve, dat verduidelijkt een boel.
    Lucien, reuze bedankt voor je uitleg. Ik heb wel gezocht in Matthes maar wist niet welke grenswaarde ik moest aanhouden...
    Ik ga de glazuur binnenkort op proef stoken, met en zonder de aanpassingen en ben reuze benieuwd naar de uitkomst.
    Groeten,
    marlies
    beantwoord
  • marlies,ik ben benieuwd naar jouw resultaat.
    stuur je ook een foto?
    joh.den uyl.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.