ALGEMEEN > Stoken > porselein lager stoken ?

Voor mijn werk in Nerikomi heb ik gewerkt met papierporselein, zwarte draaiklei en witte draaiklei. Vanwege de rode en zwarte klei kon ik niet hoger stoken dan 1120 graden om o.a. blazen te voorkomen. Nu wil ik eens proberen of ik met porselein overweg kan. Echter: mijn oven gaat niet hoger dan 1200 graden. Is heel lang pendelen een mogelijkheid om toch wat verglazing te krijgen ?

3 antwoorden

  • om porselein te verglazen moet je echt wel op een hogere temperatuur stoken.
    Pendelen is echt geen optie.
    grtjes,
    Wendy
    beantwoord
  • Jozefien, wat geeft de fabrikant aan als onder- en bovengrens van dit porselein? Er is zoiets wat men ' soft-porselain ' noemt. Pendelen ( 1/2 tot 1 uur ) werkt zeker gunstig, maar als dit een soort is wat 1260°C nodig heeft zal dit nog niet volstaat.
    beantwoord
  • Merci voor het antwoorden. Op het pak porselein staat helemaal niets. Het is, denk ik, door de verkoper zelf verpakt. Maar dan zal ik proeven gaan doen, en dan maar zien wat er gebeurt. Op de academie kan ik hoog stoken en misschien raak ik wel zó verslaafd aan porselein dat er thuis een andere oven (bij) moet komen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.