ALGEMEEN > Klei - algemeen > Vingerling klei

Ik heb per abuis een brood Vingerling klei K 130 gekocht.
En merk bij gebruik dat er veel chamotte inzit;25% 0,5-2,0mm.
Nu vind ik dit redelijk grof,en vraag mij af of ik wel de gladheid kan krijgen als bij andere klei met minder chamotte.
En ga ik na glazuren putjes zien?
Wie kan mij raden?
vr groet,
tr w.

7 antwoorden

  • Hoi

    Men kan een ruw werk niet enkel "inwassen"met oxides maar ook met glazuur.Een glazuur hoeft toch niet altijd glad te zijn maar kan ook in de diepere delen van een werk of in een belijning een mooi effect geven .
    Op de foto zie je een stuk van een werk dat eerst met ijzeroxide is ingewassen en daarna nog een keer met een kant en klaar glazuur
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Truus,

    Als je het glad afgewerkt wilt hebben kun je het met een steeds stevigere lomer naarmate je werk leerharder wordt gladmaken. Als je met je vingers werkt trek je er vaak toch per ongeluk strepen in door de chamotte. Maar ik vind juist de charme van de grove chamotte dat je ook een heel ruw uiterlijk kunt krijgen.
    beantwoord
  • dag Jose,
    Dank voor je reactie,die werkwijze klopt, wb het glad krijgen.Ben al bezig geweest,maar wanneer ik de pot een ruw uiterlijk zou geven,heeft glazuren niet m`n voorkeur, werk je dan met oxides?
    Ik vind nl bij glazuren een glad oppervlak mooier.
    Is dit correct,of geeft ruw wel een mooi effect na het glazuren.Heb je daarin ervaring?
    groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,

    Als je inderdaad potten maakt die je wilt glazuren is glad beter. Ik gebruik zelf oxides of sinterengobes die ik daarna juist weer wegschraap of wegwas, maar dit is voor gebruiksgoed niet goed.
    beantwoord
  • Dag Sonja,

    Bedankt voor je duidelijk antwoord,het maakt precies duidelijk waar ik op doelde.
    Ook een stevige lomer gebruiken zoals Jose aanraad geeft enige gladheid, maar ruw blijft het.
    Ik ga het tzt. afwerken zoals boven beschreven.
    Beiden dank voor het meedenken.
    groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Sonja,

    Ik zou graag nog weten; wanneer ik de scherf inwas met een oxide en daarover een tinwitglazuur kwast, komt de oxidekleur dan nog te zien? Of dekt de tinwit het volledig af.
    Of is een transparant glazuur logischer?
    Daarmee is het duidelijk, maar ik wou eens tinwit gebruiken, en welke invloed heeft tinwit op een oxide?
    groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Ja,ja
    Heb eigenlijk een vraag gesteld waarvan ik het antwoord zelf kan bedenken!
    Kan het zijn dat de oxidekleur zichtbaar wordt,afhankelijk van de glazuurlaag (dikte),dat het tinwit dan een waas doorlaat van de oxide kleur?
    Of dekt het tinwit toch volledig af?
    Ik zal een proefplaatje maken.
    Sorry.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.