ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > craquelé

Sinds kort heb ik een glazuur in huis. nummer; GG200F van Keramikos. Deze craqueleert na het gebakken te hebben. Maar ook de glazuur van Botz wil bij sommige dingen ook nog wel craqueleren. Dit is niet de bedoeling want ik wil geen craquelé. dagen na het bakken in de over hoor je het nog springen. Nu heb ik een tip gebruikt van deze site die zegt dat ik mijn geglazuurde potje nogmaals moet bakken. Maar nu eerst met behangerslijm insmeren en een nacht laten drogen. Daarna heb ik het nogmaals met glazuur bestreken en nu staat deze weer in de oven om te kijken wat het gaat doen. Ik vraag me af waar het door kan komen dat het zo loopt. En hoe ik het kan verhelpen. Misschien doe ik iets verkeerd bij het bakken, Daarom haalde ik mijn produkt een dubbel aantal uren later uit de oven maar dat heeft niet geholpen. Wie weet misschien wel hoe dit zou kunnen komen en wat ik er aan kan doen?

1 antwoorden

  • Beste Ellen,

    als een glazuur craqueleert betekent dit dat de uitzettingscoefficient van glazuur en klei niet gelijk zijn.
    Het glazuur krimpt meer dan de klei en daardoor komen de haarscheuren.
    Wat je aan tips hebt gelezen heeft je op een verkeerd spoor gezet.
    Dikker glazuren verergert meestal het probleem en als extra gaat je glazuur dan makkelijker lopen. Zeker als je daarbij nog langzamer gaat stoken.
    Een beetje kwarts aan je glazuur toevoegen wil helpen om craquele te vermijden.
    Probeer een paar proeven waarbij je 2 - 4 - 6 % kwarts toevoegt aan je basisglazuur.
    Een ander mogelijkheid is 1% tin aan je glazuur toevoegen, je hebt dan het risico van een witte sluier.

    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.