ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > koperoxide wordt rood ipv groen-zwart

Mijn vraag is deze ik heb mijn steengoed in gewassen met een mengeling van koper oxide lood fritte en wat transparante glazuur met de bedoeling dat ik een groen zwarte kleur krijg in de porien. Maar tot mijn verbazing is het rood geworden mijn werkstukken zijn gebakken op 1060 gr C was dat soms te laag?
Wie weet raad. Marianne.

4 antwoorden

  • Koper wordt rood als het reducerend gestookt wordt maw als er geen zuurstof bij komt.
    beantwoord
  • Marianne ik denk dat je het inderdaad te laag hebt gebrand. Ik wrijf mijn werkstukken in met koperoxide en doe de glazuurbrand op 1200 graden.
    Overigens gebruik ik geen loodfritte of transparante glazuur erbij, alleen water en koperoxide. Eventueel kun je daarbij wat behangplaksel doen.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, om eventuele misverstanden te vermijden: Als koperoxide rood geworden is komt dat door reductie. Als je op 1060°C stookt hoeft er wel een ' smelt-element ' bijgevoegd worden om te kunnen vastbakken, wat op 1200 niet meer nodig is gezien het smeltpunt van klei en koper voor verkleving gaat zorgen.
    beantwoord
  • Bedankt Ginie klopt helemaal ik ga jet weer proberen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.