ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Ovenplaten

Zelf stapel ik nooit werk in mijn raku oven, maar ik ga nu een aantal kleine werkstukken maken. Dit past niet allemaal op de onderste ovenplaat, zodat ik zou willen gaan stapelen. Het grote nadeel vind ik het uit de oven halen van de bovenste ovenplaat. Ik vraag mij af of het mogelijk is een gaatje in de ovenplaat te maken en hier een lus oid door te laten komen, waaraan de ovenplaat opgetild kan worden. Door een smit zou iets gemaakt kunnen worden. Wordt de ovenplaat hierdoor niet verzwakt, zodat er meer kans op breuk bestaat?
Wie heeft hier ervaring mee, of kan mij helpen met dit onderwerp?
Vast bedankt.
Hanneke Bruijnjé
gevraagd

2 antwoorden

  • Beste |Hanneke,

    Er zijn geperforeerde ovenplaten te koop.
    Misschien dat je daar wat mee kan.
    Je moet wel incalculeren dat een ovenplaat dan geen lange levensduur heeft.
    Door het snelle opstoken en afkoelen zal hij snel scheuren.
    Iets anders waar je rekening mee moet houden is het volgende: de zwartverkleuring van de klei en het craquele heeft een relatie met de temperatuur van het werk wanneer het uit de oven komt.
    Zijn je werkstukken te ver afgekoeld dan wordt het eerder grijs ipv zwart.
    Als je dus lang bezig bent met het uitladen van de oven dan zal wat je het laatste uit de oven haalt niet meer zo mooi worden.
    Om die reden stook ik dus altijd zonder ovenplaten en stook ik liever wat vaker dan alles in een oven te proppen.

    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Bedankt voor je antwoord. Wat ik zelf al vermoedde bevestig jij, nl. dat de ovenplaten sneller zullen scheuren.
    Bij een workshop die ik volgde in Amsterdam werd altijd gestapeld met een halve ovenplaat, omdat dit een betere luchtcirculatie zou geven dan een hele plaat.
    Om te voorkomen dat het werk dat nog in de oven stond te veel afkoelde moest altijd de ovendeksel teruggeplaatst worden. Zelf vond ik dat een ontzettend gedoe. Mede om die reden en het feit dat ik het een naar werkje vind om de ovenplaat er uit te halen heb ik tot nu toe niet gestapeld.

    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.