ALGEMEEN > Techniek > Uitleg Wax resist

Hallo allemaal, ik heb in de winkel wax resist gekocht maar weet niet precies hoe ik het moet gebruiken

8 antwoorden

  • Voor keramiek wordt gewoonlijk warme was gebruikt, maar omdat het prepareren en aanbrengen van deze was lastig is, gebruiken veel keramisten moderne materialen.
    WARME WAS: is goed bruikbaar op de rauwe scherf, omdat het vocht uit de klei geen invloed heeft op de was. Op biscuitwerk en ongebrand glazuur vloeit deze was makkelijk, ideaal voor geschilderde decoraties. Fouten op biscuit (zoals druppels) kunnen echter moeilijk weggestreken worden.
    Kwasten waarmee de warme was is aangebracht kunt u niet beschermen of schoonmaken. Haal ze na het decoreren uit de was, strijk de haren glad en hang de kwasten omgekeerd op zodat ze compact en in vorm blijven. Geef de kwasten voor gebruik wel een beschermlaag van afwasmiddel of zachte zeep. Reinig ze na gebruik in heet water en zeep.
    GIETWAS: (op acrylbasis) is makkelijk te beschilderen en zeer geschikt voor detailwerk. Kan voor allerlei decoratietechnieken worden gebruikt, zoals sponzen en spuiten. Zijn niet zo sterk als warme was; glazuur en kleurstof blijft er meestal op liggen en moet een spons worden afgenomen om het uitsparen af te maken. Gietwas is minder betrouwbaar op de rauwe scherf omdat het vocht uit de klei zich met de was mengt.
    LATEX: kan op ongebakken scherf, op biscuit en op ongebrand glazuur worden gebruikt. Voordeel van latex is dat de droge laag van het werk getrokken kan worden en men meer latex tussentijds kan opbrengen. Latex uit de hobbyzaak en latex als lijmmiddel zijn beide geschikt als resist, evenals natuurlijk de pottenbakkersmerken. De kwast met latex raakt gauw aangekoekt, daarom snel werken. Latexkwasten kunnen ook in zeep of afwasmiddel worden gedoopt. Haal de aangekoekte latex regelmatig weg en reinig de kwasten grondig in terpentine.

    Kijk ook eens op: http://www.youtube.com/watch?v=pJh5vtTsMLA
    beantwoord
  • Hallo Rene.
    ik ben al een tijdje opzoek naar een winkel waar ik wax resist kan kopen. Kun je die winkel noemen?
    Of kun je ook gewoon bijen was gebruiken op
    biscuitwerk en krijg je dan hetzelfde effect?
    beantwoord
  • Hallo Rene.
    ik ben al een tijdje opzoek naar een winkel waar ik wax resist kan kopen. Kun je die winkel noemen?
    Of kun je ook gewoon bijen was gebruiken op
    biscuitwerk en krijg je dan hetzelfde effect?
    beantwoord
  • Hallo Rene.
    ik ben al een tijdje opzoek naar een winkel waar ik wax resist kan kopen. Kun je die winkel noemen?
    Of kun je ook gewoon bijen was gebruiken op
    biscuitwerk en krijg je dan hetzelfde effect?
    beantwoord
  • Elly, bijenwas zou je constant moeten vloeibaar houden door deze op te warmen. Wax resist is bijenwas wat gemengd is met water via een emulgator ( wordt zeer veel gebruikt in de cosmetica ) en ziet er uit als room. Als het water gaat verdampen blijft er nog enkel was over. Je kan deze wax resist ook nog met water aanlengen wat het nog beter penseelbaar maakt. Tijdens het onderbreken bij het werk, het penseel in zeepsop dompelen. Hard geworden penseel met wasbenzine reinigen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien.

    Bedankt voor je antwoord.
    Betekent dat, dat ik deze wax resist bij een drogist kan kopen?
    Of kan ik daar de emulgator kopen. En wat is de naam van de emulgator?

    beantwoord
  • Elly, wax resist koopt je best bij een grondstoffen-leverancier. Men gebruikt dit ook bij batik, als dat kan helpen. De juiste emulgator vinden is moeilijker dan de wax resist zelf.
    beantwoord
  • Lucien.
    Bedankt voor je antwoorden. Ik kan er nu mee vooruit.
    Groet
    Elly
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.