ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Welke handstrengenpersen het handigste in gebruik?

Zelfde vraag als voorheen...
Welke pers is het handigste in gebruik, een Roderveld zeer zwaar, of er een zelf te maken zoals in Raku-varia 2 staat....????

20 antwoorden

  • Kijk eens in dit forum onder trefwoorden (oud.klei.nl/forum/trefwoorden): kleipers en extruder.
    beantwoord
  • Of zo een. Zoek op deegspuit, karpervissers gebruiken ze, staat ook op marktplaats. Groet, Eric
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Eric,

    Zo'n ding heb ik al, maar als je hem vaak nodig hebt houdt je ook geen armen meer oven.... Maar bedankt voor de tip!
    NB: Ook het secretariaat bedankt!
    beantwoord
  • Ginie, je kunt de "armen" van de grip verlengen. Door er bv pijpjes op te schuiven. Denk daarbij aan regenpijp maar dan met dunne diameter. Hoe langer de armen zijn hoe minder kracht je hoeft te zetten. [hefboom-principe, mvg Liset
    beantwoord
  • Ginie, ik heb een Roderveld aangeschaft en als je goed walkt voor je de klei er in stopt, werkt hij feilloos. Ik ben er blij mee.
    beantwoord
  • Hallo Inez, ik heb inmiddels ook een Roderveld aangeschaft, maar nog niet gebruikt. Heb jij alle onderdelen die er te verkrijgen waren (zoals holle vormen, etc. etc.) er bij aangeschaft? Hoor graag nog van je, groeten Ginie
    beantwoord
  • Nee, Ginie, we gaan die zelf maken want waren nogal prijzig. Als je iemand hebt die wat met ijzer kan en een beetje kan lassen is dat goed te doen.
    Ik heb ook vrije vormen op een plaatje getekend en laten uitzagen.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Ginie, ik heb alle vormen. Heb het een enkele keer geprobeerd en het ging goed.
    beantwoord
  • Dus de aanschaf is zeker de moeite, en "kosten" gebaat neem ik aan.
    Heb je deze in Nederland aangeschaft Ingrid?
    Keramik Kraft in Duitsland is namelijk duurder volgens mij...
    Hoor graag nog van je,

    groeten Ginie

    NB: Inez: ik heb ook wel iemand in de buurt van Nordhorn die wel iets kan met ijzer, maar of die ook die holle vormen kan maken??
    Je hebt geen voorbeeld, daarom is het wat moeilijker om na te laten maken.
    beantwoord
  • Ginie, op de site van Mojokeramiek staat de holle vorm afgebeeld bij de strengenpers. Je kunt het vergroten. Ik kon helaas de afbeelding niet toevoegen voor je.
    beantwoord
  • Bedankt Inez!
    beantwoord
  • Ginie, Je kunt ook naar een metaalhandel en vragen naar geperforeerd staal. Je krijgt dan iets als dit te zien: https://www.google.nl/search?q=geperforeerd+plaatstaal&client=firefox-a&hs=oup&rls=org.mozilla:nl:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bamQUZ2rMumq0AXk9IG4Dw&ved=0CFAQsAQ&biw=1184&bih=585
    Vervolgens wil jij het in RVS hebben, met een dikte die in jouw pers niet door buigt (ongeveer 2mm), en van de diameter die jij in de pers kwijt kunt. Kunnen ze vaak voor een schappelijk prijsje voor je regelen.

    Pfoei. Omnogelijke link.
    Hier een kunstmatig verkortte die wel werkt:
    http://tinyurl.com/perforaties
    mvg Liset
    beantwoord
  • Bedankt Liset!
    beantwoord
  • Ginie, ik heb de pers met alle vormen tweedehands in Nederland gekocht. Was een koopje... Moet hem dringend volledig uittesten.
    beantwoord
  • Graag gedaan, Ginie :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ingrid laat me s.v.p. weten hoe dit bevalt!
    info.salobo@yahoo.de
    beantwoord
  • Ginie, gaat nog even duren eer ik hem volledig ga uittesten.
    beantwoord
  • Heb geduld, zit toch nog in het gips (linkerhand)....
    beantwoord
  • Gietmal ? :-)
    beantwoord
  • Waarom niet gewoon een eenvoudige strengenpers voor aan de wand. Tja, niet een luxe apparast, maar voor strengenpersen geweldig. Ik heb er door mijn smidje een standaard bij laten maken, zodat de in de ruimte te gebruiken is. Ik ben er zeer tevreden over.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.