ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > veiligheid glazuurrecepten

Hallo, ik vraag me af hoe ik dat hele giftig-gedoe moet interpreteren.
Als ik het goed zie is bv. chroom nogal giftig.
Als ik een voedsel-veilig basisrecept neem en chroom toevoeg is het dan nog voedselveilig?
Ik kwam nml. een prachtig theeservies tegen met aan de buitenkant een tin-chroom-glazuur en aan de binnenkant een veilig wit glazuur. Is dit goed? als ik een theeservies maak en aan de buitenkant bv. een kristalglazuur gebruik en aan de binnenzijde een voedselveilig glazuur is het dan veilig om te gebruiken?
Ik zag ook een hele mooie mengkom met een chroomgroene glazuur aan binnen en buitenkant...
Heel mooi, maar voedselveilig?
Dus: hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

groetjes,
marlies


7 antwoorden

  • Gewoon een chroomstain gebruiken Marlies als je echt zeker wilt zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Een kristalglazuur is een glazuur dat eigenlijk uit balans is. Hou er rekening mee dat het chroom uit het gebakken glazuur vrij kan komen. Misschien is het wat overdreven, maar ik zou dat glazuur niet op de buitenkant van bijvoorbeeld drinkbekers gebruiken omdat je daar met je lippen tegenaan komt.
    beantwoord
  • Michiel: Ja, dat dacht ik ook al...
    Frans: Maar ik heb hier chroom liggen en geen stain...

    Hoe gaan jullie met zulke situaties om?

    groeten, marlies
    beantwoord
  • Marlies, volg de raad van Frans op en berg dit Chroomoxide op in de box voor gevaarlijk afval. Kristalglazuur is een veilige basis voor gebruiksgoed. Het zijn de mat-glazuren die je moet vermijden gezien hun onvolledig gesmolten toestand.
    beantwoord
  • Dank voor jullie reacties.
    Nou wil ik een schaal aan de binnenkant glazuren in de kleuren perzik-geel en perzik-rood. het glazuur moet uit kleine stipjes bestaan als bij een microkristal-glazuur.
    Hoe kan ik zo'n glazuur aanmaken terwijl hij ook veilig is voor voedsel?
    Ik heb gezocht naar kleuren en vanadiumgeel en tin-chroomroze lijken me het beste in de buurt van een perzikhuidje te komen.
    Ik zie alleen dat en chroom en vanadium nogal giftig zijn.
    WIl ik iets dat niet kan?
    hoe krijg ik dit voor elkaar?

    groeten
    marlies
    beantwoord
  • Marlies, net zoals voor chroomgroen: glazuur-pigmenten van de gewenste kleur kopen. Je kan die zelfs mengen tot de juiste toon die je wil. Bestaat ook in grove korrel wat een spikkel-effect geeft.
    beantwoord
  • Zijn alle stains en pigmenten dan bruikbaar voor gebruiksgoed?
    en waar kan ik die grove korrel pigmenten kopen? (ik heb ze nog nooit ergens gezien!)

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.