ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > explosie

Voor een renovatieproject moest ik vensterbanktegels maken, 22 x 22 x 4 cm. Ik gebruikte Creaton nr 284. Ik liet de tegels 6 weken drogen, binnenshuis, naast de kachel. Ze gingen puntgaaf de oven in. In 12 uur naar 720 graden gestookt, in 6 uur door naar 1050. Zie foto! Bakstenen blijven toch ook heel!!??!!
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Zo te zien was de oven te compact gevuld Jaap
    je hebt voldoende ruimte nodig tussen de rijen en lagen stenen(tegels).
    Als er te compact gevuld is zal het middelste van de stenen nog koud zijn en de buitenkanten al op 300 a 400 graden zitten.
    Daardoor kan het toch nog aanwezige vocht niet goed ontwijken en zo op een andere wijze een uitweg zoeken.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Jaap,
    Wat een drama. Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van Frans. Ik wil er nog bij opmerken dat in 12 uur tijd naar 720 graden wel heel erg snel is voor dergelijk dikke tegels. Wanneer ik tegels van 4 cm dik biscuitstook doe ik minstens 12 uur over de eerste 120 graden (droog stoken). Zo te zien is het in dat deel van de stook mis gegaan. Als je de tegels opnieuw maakt en weer gaat stoken zou ik ook tussen 520 en 620 graden iets van drie uur de tijd nemen, in verband met de kwartssprong.
    beantwoord
  • Hallo Frans en Michiel, bedankt voor jullie commentaar. Daar ga ik zeker rekening mee houden! Gelukkig heeft de oven geen schade opgelopen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.