ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Vervanger voor EPK (Edgar Plastic Kaolin)?
Ik heb het forum hier afgezocht naar een vervanger voor Edgar Plastic Kaolin.
Uiteindelijk een bericht gevonden van Frans Boot waarin hij zegt Kaolien als vervanger te gebruiken met daaraan wat bentone/bentoniet toegevoegd.
Aan hoeveel moet ik dan denken op basis van het totale recept?
2%, 5%, 10% of misschien nog meer?
Uiteindelijk een bericht gevonden van Frans Boot waarin hij zegt Kaolien als vervanger te gebruiken met daaraan wat bentone/bentoniet toegevoegd.
Aan hoeveel moet ik dan denken op basis van het totale recept?
2%, 5%, 10% of misschien nog meer?
2 antwoorden
-
Marlene,
Opgelet, Bentone en Bentoniet zijn twee totaal verschillende produkten. EP Kaolien kan best dezelfde samenstelling hebben dan het type Kaolien van uw leverancier.EPK heeft wel een hoog Al²O³- gehalte, maar door er Bentoniet aan toe te voegen gaat enkel het % van SiO² verhogen. Hier kan je dit even natrekken:
EPK:
digitalfire.com/4sight/material/ep_kaolin_291.html
Kaolien:
digitalfire.com/4sight/material/k1_kaolin_916.html
Bentoniet:
digitalfire.com/4sight/material/bentonite_106.html
Bentone:
digitalfire.com/.../bentone_ew_2932.html
-
Laat ik nu denken dat de samenstelling van kaolien altijd dezelfde is. Maar dat is dus niet zo.
Zal morgen in mijn atelier eens kijken op de zak wat de samenstelling is. Maar als ik jouw antwoord zo lees zou ik eerder Aluminium moeten toevoegen ipv betoniet of bentone.
Ik ben helaas nog niet zo goed met de segerformule, maar daar wordt aan gewerkt :-)
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.