ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > loopglazuren aanpassen

Ik gebruik vaak de poederglazuren van Welte, zowel voor aardewerkstook van 1030 als steengoedstook van 1200. Ze zijn veel goedkoper in het gebruik dan de aangemaakte en er zitten hele bijzondere kleuren tussen. Maar ze druipen bijna allemaal! Ik weet dat je het smeltpunt kunt verhogen door toevoeging van kaolin. Maar hoeveel procent? Lucien Tinck had het laatst over aluminiumoxide als redding voor loopglazuren. Ik weet dat dit heel giftig is, maar ik heb een mondkapje. Ondanks het gebruik van ovenplaat-beschermers heb ik steeds schade aan de platen.En daar baal ik van. Wie heeft ervaring? Bruikbare tips?
Tjalda Wesseling

5 antwoorden

  • Hallo Tjalda,
    Wanneer je een glanzend glazuur wilt bijstellen wat de temperatuur betreft is het aan te raden daar kaolien met kwarts aan toe te voegen, in de gewichtsverhouding 1 : 2. Bij matglazuren is er een andere verhouding nodig. Bij een toevoeging van 10% kaolien met 20% kwarts wordt het smeltpunt/smelttraject ongeveer honderd graden verhoogd. Ga bij loodglazuren liever niet boven de 1160 graden omdat het lood dan gaat vervliegen.
    Bij een mat glazuur dien je voornamelijk kaolien toe te voegen, of juist alleen kwarts. Dat hangt af van het type mattering. Dit kun je proefondervindelijk uitvinden. Succes ermee.
    beantwoord
  • Tjalda, Dat een glazuur gaat druipen kan twee redenen hebben; ofwel stook je net iets te hoog of te lang, ofwel zit er teveel Silicium ( kwarts ) in, in verhouding tot Aluminiumoxide. Scheikundig uitgedrukt bevat dit glazuurrecept teveel zuurvormende t.o.v. de amfotere ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Amfoteer )oxides. Kaolien bevat veel aluminiumoxide t.o.v. siliciumoxide ( 1 op 2 )en is de meest eenvoudige manier om het stooktraject iets langer te maken, gezien het glazuur hierdoor taaier wordt.Dat ook het smeltpunt daardoor wat gaat verhogen kan in dit geval de pret niet bederven. Hoeveel precies uw glazuur nodig heeft is moeilijk in te schatten, gezien het om een ' fabrieksglazuur ' gaat. Probeer eens met drie proefjes, +2% , +4% en +6%. Ik ga er ook van uit dat je niet gaat stoken tot 1030 of 1200 en dan nog extra gaat pendelen, want dat zal het druipen in dit geval zeker bevorderen.
    beantwoord
  • Bedankt, zowel Michel als Lucien. Ik ga zeker veel proefjes doen met al mijn Welte glazuren.
    Maar ....., ik pendel juist altijd,20 of 30 minuten, meende dat dit altijd moest. Maar bij druipglazuren dus juist niet!
    Wanneer pendel je dan wel? Wanneer is het zinvol. In ieder geval bij kristal glazuren? Dit is eigenlijk een nieuwe vraag voor het forum, ook interessant voor andere lezers.
    beantwoord
  • Naast de smelttemperatuur is er ook nog het smelttraject bij glazuren Tjalda.
    het smelttraject is de tijd die een glazuur nodig heeft om goed uit te vloeien.
    Pendelen wordt gedaan om aan dat smelttraject te voldoen.
    als je stookprogramma echter lang genoeg is om dat traject te bereiken is pendelen overbodig.
    In jouw geval zou ik proberen minder te pendelen of een lagere eindtemperatuur aan te houden.
    Ik denk aan 10 tot 15 graden minder of een combinatie van die 2 mogelijkheden.
    dus bv.10 graden minder en 15 minuten pendelen.
    Die proefjes zou ik ook doen want daardoor leer je de glazuren beter kennen.

    Frans
    beantwoord
  • Volkomen mee eens Frans. Ik vermoedde al zoiets :-)
    Door de band zijn fabrieksglazuren zeer betrouwbaar. Het is meestal het gebruik ervan waar het mis gaat.
    Tjalda, je zal in sommige receptenboeken ( de betere ) bv.SK met een cijfer zien staan. SK staat voor SegerKegel. Dit zijn smeltkegeltjes die aangeven wat het glazuur/klei heeft ondergaan, en dit is de optelling van de tijd+temperatuur+atmosferische conditie ( ox.of reduc.).
    Pendelen wordt ook gedaan bij kristalvormende glazuren, maar dan wel pakweg 100 °C beneden het smeltpunt van het glazuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.