ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > mat wit glazuur voor aardewerk

Ik wil graag zelf witte mat glazuur maken voor aardewerk stook tussen 1040/1060 gr.Niet craquelerend.
Heeft iemand een makkelijk receptje,graag niet in formuletaal want daar kan ik niks mee.
vr.gr. hannie


9 antwoorden

  • Hannie, probleem is dat glazuren op deze lage temperatuur meestal worden aangemaakt op basis van een fritte met wat aanvullende grondstoffen en ik niet weet over welke frittes je kan beschikken. Als men je een recept geeft met een fritte die jou leverancier niet in huis heeft, ben je daar niks mee. Nog in de veronderstelling dat die de formules erbij kan geven.
    beantwoord
  • Lucien, ik heb de alkalifritte 15.10 mol 200 in huis. kan ik daar al iets mee?
    beantwoord
  • Hannie, er zijn wel honderden alkali-frittes, en met enkel het de M.Mass. kan ik daar niks over zeggen. Ofwel het fabrikaat nr. ( niet het verkoopsnr.) of de Segerformule.
    beantwoord
  • ik kijk even in de catalogus en zie;Alkali fritte 15.10
    2495 0,10 CaO 0,06 Al203 2,10 SiO2 0,06 K20 0,62 Na2O 0,22 ZnO mol 200
    beantwoord
  • Voor een matglazuur op die temperatuur kun je het beste een fabrieksglazuur aanschaffen. Echter deze craquelé-vrij te krijgen is erg lastig omdat de scherf dan niet waterdicht is. Een fritte als 15.10 gebruik ik om craquelé in een glazuur te bevorderen.
    beantwoord
  • Michel, ik kwam ook tot deze conclusie gezien het lage Al²O³ - aandeel in verhouding met het SiO². Men zou dan al een groot aandeel van een andere fritte met eventueel nog kaolien aan toe moeten voegen om daar iets rond te ontwerpen. Fritte 1510 is meer geschikt als basis voor kristalglazuren.
    Hannie, ik ga nog eens kijken wat Keramikos in huis heeft betreft frittes die geschikt zijn voor uw doel, rekening houdend met de lage werktemperatuur. Laat ook eens weten of het de bedoeling is dit te gebruiken voor gebruikskeramiek. Matte glazuren zijn dan niet zo aangewezen.
    beantwoord
  • Hannie, ik denk iets te hebben wat je kan uitproberen:
    Keramikos heeft een fritte met naam ' Aardalkaliboorfritte 'met samenstelling 0,45 Na²O - 0,45 K²O - 0,10 CaO - 0,2 Al²O³ - 1,8 SiO² Mol.Mass.246. ( is eigenlijk een Hoog-alkali-boorfritte :-) fabrikantnr.FERRO 90167 )

    Fritte 90167 :55
    Wollastoniet :35
    Kaolien : 5
    Tinoxide : 5

    Indien niet mat genoeg, enkele % krijt aan toevoegen
    Indien niet dekkend wit genoeg, 2% Tinoxide toevoegen.
    beantwoord

  • Michel,dank voor het meedenken.het glazuur met deze fritte craqueleerd idd behoorlijk.Beter voor mijn huidig doel iets anders proberen,ik moet wel even gaan shoppen bij keramikos.
    groet,Hannie
    beantwoord
  • Lucien,dank je voor dit recept,zoals ik aan Michel al berichtte ga ik eerst even naar Haarlem.
    Ik wil het gebruiken voor decoreren met majolica.Ik maak z.g. gift boxjes in de vorm van een hart en wil de deksel gaan beschilderen.Ik heb dit al eens gedaan op gebruiks servies en dat was wel glanzend.Ik ben nu eigenlijk benieuwd naar de matte vorm.
    Wanneer ik iets gemaakt heb zal ik een foto plaatsen.
    Groet,Hannie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.