ALGEMEEN > Klei - algemeen > mengen

Is het mogenlijk om twee soorten klei te mengen? Ik ben bezig aan een muurplakaat en heb delen uitgeholt en zou die willen vullen met een andere kleur klei. Kan dit? Moet de klei even grof zijn of kan er verschil in zitten?

bvd
gevraagd

5 antwoorden

  • Beste Tsippora,

    als de klei dezelfde eigenschappen heeft kan dat.
    met name de uitzettingscoefficient en de krimp moeten gelijk zijn.
    Anders krijg je spanningen en daardoor kans op scheuren
    Kleine invulstukjes kunnen meer verdragen dan grote.
    Ik heb bijvoorbeeld een schaal van Jos Vulto waarbij porcelein gebruikt is in combinatie met steengoedklei.
    Die twee soorten klei zijn erg verschilend,maar de porceleinapplicaties zijn erg klein en dan gaat het wel goed.


    succes
    Hans
    beantwoord
  • Je kunt klei ook kleur geven (blauw,geel enz) door body stains door de zelfde klei te mengen.
    geen problemen met krimp

    Cor
    beantwoord
  • Beide kleisoorten hebben bijna dezelfde eigenschappen. De ene is wit en heeft veel chamotte maar ze zijn kleiner en de andere klei is rood van kleur maar heeft minder chamotte in zich, maar ze zijn groter.

    Met body stains bedoel je oxyden? Die kan ik dan gewoon in dezelfde klei mengen? Dat zou cool zijn zeg :)

    beantwoord
  • Bodystains kun je bij je leverancier kopen in vele kleuren.
    Afhankelijk van de hoeveelheid die je door de klei mengt worden de kleuren helderder.

    Cor
    beantwoord
  • Je kunt ook met oxydes klei inkleuren,maar let op met werken ermee,evt.handschoenen aan dit telt ook voor bodystains of pigmenten
    gr Vera
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.