ALGEMEEN > Diversen > Drogen van werkstuk

Kan iemand me vertellen hoe lang een werkstuk moet drogen voordat het in de oven kan. Natuurlijk ligt het ook aan de dikte en grootte

9 antwoorden

  • Hallo Loes.Ongetwijfeld zullen anderen op een andere manier hun werk drogen maar omdat het bij nog steeds goed gaat kan ik je mijn wijze van drogen wel doorgeven.
    Inderdaad heeft dikte en grootte invloed maar het is belangrijk dat het gelijkmatig gaat.Let op tocht of een warmte bron wat dichtbij kan staan aan 1 kant zodat het niet gelijkmatig kan drogen.
    Ik pak het werkstuk meestal eerst heel los in in een pedaalemmerzak of grote vuilniszak en maak bovenin een gat zodat je een soort schoorsteen hebt zodat het vocht vanuit de bodem weg kan maar de randen niet te snel indrogen,maakt niet uit of je een schaal maakt of een dichte vorm.
    Het werkstuk staat op hout zodat het ook aan de onderkant goed kan drogen en dan laat ik het een week zo staan.Dan het plastic eraf en dan nog 2 weken zo laten drogen.
    Ik maak werkstukken tot 65 cm hoog van platen klei of met rolletjes opgebouwd,maar ook kleine werkstukken van 20 cm en doe het allebei op dezelfde manier zonder problemen.
    In de zomer zou ik het langer onder plastic laten staan omdat het dan misschien te snel zou gaan.
    Hoop dat je wat aan deze uitleg hebt,succes.Caroline.
    beantwoord
  • Bedankt Caroline. Ik laat ze meestal op een handdoek staan in een open ruimte waar altijd de zelfde temperatuur is, dit is toch een betere oplossing .zo droogt het gelijkmatiger op. Ik zal nog wel vaker met vragen komen,ben pas bezig, heb wel al een paar jaar een cursus gevolgt . Groetjes Loes.
    beantwoord
  • Hallo Loes,
    Het is hier blijkbaar een kuiper vraag. Ter aanvulling op de reactie van Caroline. Wanneer een werkstuk in plastic is verpakt, ontstaat er in de zak condens. Dat kan leiden tot een plaatselijk vochtiger worden van een object. Om die reden is het raadzaam om het object te overdekken met een doek, van bijv. katoen, met daar overheen de plastic zak. Na verloop van tijd verwijder ik het plastic om weer later pas de doek te verwijderen.
    Het object op een doek plaatsen is een goeie. Is de bodem een groot plat vlak, dan is het ook goed het object te laten 'zweven' op een paar latjes, zodat de droging aan de onderkant gelijke tred kan houden met de wand.
    De tijd van drogen hangt sterk af van verschillende factoren. Gechamotteerde klei droogt sneller dat draaiklei. Bij grote dikte verschillen in de wand moet extra langzaam worden gedroogd; liever te langzaam dan te snel is het devies. Een object met platte vlakken heeft meer droogtijd nodig dan een bol object.
    Hou er rekening mee dat, wanneer klei zg 'droog' is, deze dezelfde vochtigheidsgraad heeft als de lucht. Om het laatste deel van het 'mechanische' vocht in de klei te verdrijven moet de eerste honderd graden van de biscuitstook langzaam geschieden.
    Om een idee te geven van droogtijden bij extreme objecten. Wanneer ik een grafbeeld maak waarbij de klei bijvoorbeeld 3 cm dik is geef ik het object soms langer dan 4 weken de tijd van plastisch naar gedroogd. e eerste honderd graden van de stook geef ik dan 12 uur of meer. Rather safe than sorry.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik heb zelfs een programma in de oven voor het drogen van klei.
    in 1 uur naar 50 graden, 3 uur naar 110 en dan nog 10 uur 110 graden. Nog nooit gebruikt,maar handig voor als het nodig is. Laat het normaal gesproken enkele weken drogen (dikte/grootte) en vervolgens in een normale biscuitstook.Tip van Michiel de doek onder het plastic kende ik nog niet.
    beantwoord
  • Michael,wil niet de beterweter uithangen maar ik zeg dat in mijn plastic zak een opening bovenin zit zodat het vocht weg kan,een soort schoorsteen, dus totaal geen last van condens!!!
    Kan me voorstellen dat jouw techniek ideaal is voor grote dikke masieve stukken,dan is de binnenkant het laatst droog en op jouw manier gaat dat zeker heel langzaam,ook op latjes laten zweven is nieuw voor mij....zal het onthouden bij het drogen van tegels.
    beantwoord
  • Men kan ook het werkstuk gewoon afdekken met een papieren zak of wat kranten. Dit geeft een zekere wisselwerking. Belangrijk uiteraard is ook dat de bodem kan drogen/krimpen zonder weerstand zodat hierdoor ook barsten kunnen worden vermeden. Enkele laagjes krant kan onder het werkstuk is een goede oplossing. En het is niet zozeer de droogtijd die belangrijk is, maar wel de gelijkmatigheid van drogen.
    beantwoord
  • Ik bezit een eigenschap die niet erg past bij keramisten: ongeduld! Het drogen van werkstukken vergt dan wat creativiteit. Heb er iets op gevonden: als ik haast heb, weeg ik het werkstuk als het klaar is. Laat het een paar dagen drogen op de Caroline-Kuiper- methode(zie hiervoor), wegen, en daarna gaat het de huishoudoven in, op 150 graden, anderhalf uur. Weer wegen, dan weer de oven in of gewoon laten drogen. Elke dag wegen totdat het gewicht toeneemt ipv afneemt,want dan neemt het werkstuk weer omgevingsvocht op. Deze methode geeft je in elk geval de garantie dat je werkstuk droog is!
    beantwoord
  • In het algemeen schijnt er een week of 2 te staan voor een werkstuk dat ongeveer de helft van een brood klei van 10 kg bevat.

    En dan schijn je er vervolgens het best aan te doen om je werk ook nog eens droog te stoken in je keramiek-oven.

    Tip voor tegeltjes:
    Wat ik doe, bij tegeltjes van ongeveer 1cm dik, is ze op een krant leggen, en dan met krant en al op het rooster van een keukenoven leggen. Liefst zo'n rooster op hoge poten. De tegels drogen dan mooi vlak en snel.

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dag Loes,
    Nog even een aanvulling op het antwoord van Caroline Kuiper,w.b.het drogen.Ik doe het precies zo en bouw mijn werk ook op door rollen, wanneer het gehele werkstuk klaar is en inmiddels daarvan bepaalde delen al enigszins gedroogd zijn, neem ik een stevige plasticzak en zet deze als een staande huls over het werkstuk.Heb in het plastic rondom gaatjes gemaakt en door het staan van de zak is aan de onderkant een goede ontluchting,ik draai daarbij ook nog eens de zak dagelijks om, zodat de condens niet neerslaat.En je krijgt goed zicht op de droging.
    Gaat altijd goed,het enige wat nodig is; tijd en geduld,slaat er geen condens meer neer, dan nog voor de zekerheid 2 -3 weken laten staan,zonder plastic uiteraard,de kleur van de klei geeft ook aan wanneer deze voor stoken droog genoeg is.En de klei voelt minder koud.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.