ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Verf spuitpistool om te glazuren?

Kan ik om glazuur te spuiten gewoon een verfspuitpistool gebruiken of zijn die gaatjes dunner?

Wie weet het?

20 antwoorden

  • Ik gebruik ook een gewone verfspuit en het werkt prima

    Frans
    beantwoord
  • Koop wel een met bovenbeker i.v.m. het bezinken van het glazuur
    beantwoord
  • Frans,
    Ik neem aan dat jullie het hebben over electrische verf spuiters. Ik heb een hand glazuurspuit aangeschaft via Artie (althans daar wordt deze voor verkocht) werkt een verfspuit waar jullie het over hebben beter? Aan wat voor prijs moet ik dan denken?
    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Hanneke,

    Ik heb het over een spuit die op luchdruk zijn werk doet en de spuit die ik gebruik is van Atlas Copco een heel gerenomeerd merk en die is nogal prijzig in aanschaf.
    Maar deze spuit is in 1992 gekocht en doet het nog steeds prima.af en toe een nieuw "leertje"erin en om de paar jaar een nieuwe naald en nozzle en je hebt een spuit voor het leven.
    Deze spuit kostte destijds zo'n 600 gulden.
    Wat je er wel bij nodig hebt is een compressor voor de benodigde lucht en die moet voorzien zijn van een drukketel.

    Frans
    beantwoord
  • Ik gebruik diverse spuiten, maar de goedkoopste van de Gamma voor ongeveer 15 euro nog het meest. Je koopt gewoon zo nu en dan een nieuwe. Overigens kun je volgens mij niet voorzichtig genoeg zijn met glazuur spuiten. Je krijgt toch een hele fijne nevel. Ondanks spuitcabine altijd een volledig gezichtsmasker gebruiken. Als het even kan dompel in liever.

    groeten, Geo
    beantwoord
  • Hoi Geo,
    Dat is absoluut niet duur. De spuit die ik heb gekocht was 65,00 euro. Ik vind de spuit niet goed werken, hij lekt erg vaak druppels, wat ik erg irritant vind.
    De spuit die jij bedoeld heeft dit niet?
    Voor sommige werken vind ik het gewoon erg leuk om met spuiten wat effecten te bereiken, die je met dompelen niet krijgt.
    Als je iets meer gegevens over deze spuit hebt, houd ik mij aanbevolen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dat een spuit soms wat druppelt komt meestal omdat hij niet goed schoon is. Na elke spuitbeurt uit elkaar halen en goed schoonmaken.(doe ik ook niet). De spuit die ik nu gebruik is waarschijnlijk van Ferm.

    Geo
    beantwoord
  • Geo,
    Bedankt. Ik ga binnenkort even kijken bij de Praxis.
    Ik zal je mijn bevingen tzt laten horen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Geo,
    Sorry ik bedoel uiteraard Gamma.
    Hanneke
    beantwoord
  • Het meeste over spuiten is al gezegd.
    De keuze van Frans is een heel goede. Het nadeel van de goedkope spuiten is dat door de snelle slijtage je nevel minder regelmatig wordt.
    Zelf gebruik ik een spuit uit het midensegment, incl btw ongeveer 125 euro
    Een eminent verfspuit. E 13 HTE met een nozzle van 1.5 mm
    De levensduur bij intensief gebruik is ongeveer twee jaar. ( wel goed onderhouden)

    Die nozzlemaat is nog niet genoemd in de discussie en dat is wel iets om rekening mee te houden.
    Heb je veel klein en fijn werk dan is een nozzle van 1,3 fijner om mee te werken. Maak je heel groot werk dan kan je beter een 1,8 nemen.

    Een goede afzuiging en bescherming is bij het spuiten noodzaak zoals Geo al opmerkt
    Je eigen gezondheid en het milieu moet je zien te sparen.
    Mijn advies is dat een spuitkast altijd naar buiten moet afzuigen en nooit terug de ruimte in mag blazen.
    De spuitkast moet diep genoeg zijn en de afzuigmoter zo sterk dat de luchtsnelheid bij de opening groot genoeg is ( volgens de arbo 0,5 meter per seconde )
    Zorg ook voor goede filters en maak ze regelmatig schoon.

    Mijn eigen spuitkast heeft een zo sterke afzuigmoter, industrieel op krachtstroom, dat er geen terugslagnevel is. Ik kan me daardoor permiteren om zonder masker te spuiten.
    Voor grote en moeilijke stukken heb ik een halfgelaatsmasker.
    Als je een masker gebruikt, de norm voor de filtering is P2. een eenvoudig snoetje of p1 masker is niet afdoende.

    groeten
    Hans

    beantwoord
  • Ik heb kort geleden ook een Eminent spuit gekocht - vooral omdat ik het gevoel had dat mijn Gamma verfspuit (die het verder prima doet) niet fijn genoeg vernevelt. De Eminentspuit E14 blijkt echter niet te werken in combinatie met mijn (goedkope) compressor. Als de spuit aangesloten wordt op de compressor slang gaat werkt het ventiel van de spuit niet en komt er vol lucht uit de spuitmond. Ik ben al teruggeweest naar de dealer, en daar is de goede werking van de spuit gedemonstreerd op een compressor van dezelfde fabrikant als de spuit.
    Volgens de fabrikant heeft dit te maken met het feit dat de E14 een "hoog rendement spuit" is en relatief weinig liters lucht per minuut nodig heeft. Echt snappen doe ik het niet, want ik kan de lucht toevoer naar de spuit vrij nauwkeurig regelen. Heeft iemand hier wel eens van gehoord en zou er een andere oplossing zijn dan een nieuwe (lees: veel duurdere) compressor aan te schaffen?
    beantwoord
  • Beste Charlotte,
    wat een vervelend probleem, ik heb dit nog niet eerder gehoord.
    Ik werk dus zelf ook met eminent maar met de E 13.
    Die werkt probleemloos.
    Mijn compressor is een oud barrel die 200 liter per minuut levert, maximaal 8 bar een die heeft een groot drukvat.
    Ik kan je dus niet direkt helpen.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Charlotte

    Ik weet niet of je het al hebt geprobeerd, maar neem de slang en de spuit mee naar een goede materialenhandel, want er zijn heel veel veschillende aansluitingen te koop

    Groeten,Geo
    beantwoord
  • Dus eigenlijk zegt Geo , niet naar de Gamma gaan !!! Zoals in eerdere berichten.
    Men zegt ook gebruik een spuitkast en zorg dat de afzuiging naar buiten is, is dat niet slecht voor het milieu? Lekker voor je buurman/vrouw, zet onder de afzuig slurf een emmer met een laag water wanneer er glazuur uit blaast valt dit neer op het water , zo kun je dit na een tijdje laten verdampen en aan de chemokar meegeven.
    beantwoord
  • Beste Jan

    hoe is het in het hoge noorden. Ik probeer een oplossing aan te dragen voor het probleem van een medepottenbakker, maar van de andere kant denk ik dat er in ons wereldje vaak nogal ingewikkeld wordt gedaan over vrij eenvoudige probleempjes, en dat ook de kosten vaak heel goed te beheersen zijn met eenvoudige oplossingen. Nu maar weer afwachten wie hier op reageert
    beantwoord
  • Beste Jan,

    als je naar buiten afzuigt is het niet de bedoeling dat je dat ongefilterd doet.
    Datgene wat er na het filter nog uitkomt hangt sterk af van hoe vaak je het filter schoonmaakt.
    In de praktijk is na een spuitsessie je filter vuil geworden.
    Bij de volgende sessie wordt het ondertussen droog geworden glazuur gedeeltelijk uit de filter getrokken en dat gaat dan het milieu in.
    Na elke spuitsessei je filters schoonmaken is dus aan te bevelen.
    Met betrekking tot je emmer water en je slurfje.
    Natuurlijk vangt dat ook een gedeelte van het glazuur af.
    Maar het blijft in de ruimte waar je werkt.
    Als je naar buiten blaast ligt je MAC waarde veel lager.
    MAC waarde is de maximaal acceptabele concentratie van een stof in een kubieke meter lucht.
    Per stof verschilt dat afhankelijk van hoe gevaarlijk een stof is. in de uitgaven van de Nederlandse Vakgroep keramisten, "de keramist en het milieu"is een overzicht van giftige stoffen en oa de Mac waardes.
    Binnen bereik je veel eerder de maximaal toelaatbare waarde dan buiten als het in de buitenlucht sterk verdund wordt.
    Vandaar mijn stellige uitspraak Naar buiten is altijd beter dan in de ruimte zelf.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Geo en Hans.
    Dank voor jullie reacties. Ik heb alles wat ik kon verzinnen geprobeerd, inclusief slangen, aansluitstukken enzovoort. Het lijkt er op dat de nieuwe generatie glazuurspuiten van Eminent niet compatible zijn met de rechtdoorzee compressoren die velen van ons in het atelier hebben staan. De Hazelaar (Soest) heeft zich mijn lot gelukkig aangetrokken, dus wordt vervolgd. Misschien heeft iemand iets aan deze info. Groet, Charlotte
    beantwoord
  • Ik wilde zelf thuis ook proberen wat spullen te spuiten, maar ik had geen ruimte voor een complete spuitcabine (en geen geld ook, trouwens). Bij Keramikos heb ik uitgebreid rondgekeken of er goedkope, kleine alternatieven zijn, en ja hoor. Ik heb nu een ieniemienie spuitpistooltje dat werkt met een grote spuitbus. Ik heb vervolgens een verhuisdoos zo goed en zo kwaad als het kan in plastic gehuld met overlappingen aan de voorkant van de doos. Ik heb vandaag voor het eerst geprobeerd hoe het werkt. Ik heb de doos op 2 schragen buiten gezet, masker op en spuiten maar...... Het was eerst even zoeken naar de goede manier, maar het is heel aardig gelukt. Het leuke van dit spuitje is ook, dat je maar heel weinig glazuur nodig hebt; het glazen onderbekertje is heel klein (kan natuurlijk juist een nadeel zijn als je grote dingen wilt spuiten, maar ja, je kunt niet alles hebben). De onderbekertjes kun je er los bij kopen en de kleine potjes onderglazuur passen er ook op.

    Ik wil wel graag duidelijk maken dat ik ook wel snap dat dit geen oplossing is voor mensen die vaak en/of veel werkstukken spuiten en dat het milieutechnisch niet ideaal is, maar als je zo af en toe even iets wilt spuiten wat je niet kunt dompelen of kwasten, vind ik het erg fijn dat ik hem heb.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Ik wil toch nu ik dit nieuwe bericht lees, nog even iets kwijt. Ik heb destijds geschreven een handglazuurspuit gekocht te hebben bij Artie die niet werkte.
    Uiteraard heb ik contact opgenomen met Artie en het probleem voorgelegd (lekken, druppelen).
    Zij hebben het probleem weer voorgelegd aan degene die de spuiten importeert/aan de man brengt en gaven mij het antwoord een week later.
    Ik heb de instructies opgevolgd en moet zeggen dat de handspuit nu weer perfect werkt.
    De handspuit is te koop via Artie voor 65,00 (toen) van het merk Paintec.
    Bij deze wil ik dus even kwijt dat de service van Artie plus importeur heel goed is.
    Groetjes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Even een reactie: ik probeer al een tijdje een Paintec spuit door te verkopen aan iemand die daar belangstelling voor heeft. Hij is nieuw en ik doe hem weg omdat hij voor mijn glazuren niet geschikt is. Voor € 30 heb je hem thuis.
    Mail even naar bert@duckmail.nl als je interesse hebt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.