ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Kanthaldraad ter versteviging van sculpturen.

Wie heeft er wel eens kanthaldraad gebruikt voor bijv. een hoofd op een torso, of een arm etc.
Heb wel luchtgaten gemaakt, maar ben wel afwachtend hoe het gaat met het branden....
Heeft iemand dit wel eens uitgeprobeerd???

Hoor graag van jullie....

Groeten Ginie

13 antwoorden

  • Ginie, waarom heb jij kanthaldraad gebruikt?
    beantwoord
  • Ik heb het gebruikt omdat het al te sterk was aangedroogd en het niet goed wou hechten. Had natuurlijk ook een gat kunnen maken voor de hals, maar vond het wel prettig gaan met het kanthaldraad.
    Vroeg me dus af of er al meerdere mensen op dit idee gekomen waren, en of het niet tijdens de brand rare dingen mee gebeuren.
    beantwoord
  • Ginie,
    Het is met kanthaldraad niet anders dan met andere toegevoegde materialen bij de opbouw met klei, je moet er steeds rekening mee houden dat er een verschil is van uitzetten en krimpen bij verschillende materialen.
    Als het verschil daartussen te groot is gaat één van de twee vervormen, barsten of breken.
    MJK
    beantwoord
  • Dus met andere woorden Cornelis: het zal wel niet goed gaan???
    Weet wel dat kanthaldraad vervormd in de oven, maar als dat ook het geval is als het is "ingepakt" in klei is natuurlijk de vraag.....
    Jammer dat ik voorlopig nog niets te bakken heb, dan had ik een antwoord op mijn vraag.
    Dus, even afwachten dus....

    wordt vervolgd.
    beantwoord
  • Hallo Ginie,

    De kans dat de uitzettingscoëfficiënten van klei en kanthaldraad gelijk oplopen lijkt me bijzonder klein.
    In ieder geval sintert het één wel en het ander niet; hoewel de draad wél zacht zal worden bij verhitting.
    Er is dus alle reden om aan te nemen dat het inderdaad niet goed zal gaan.
    Trouwens, als kleidelen niet willen hechten omdat ze al te sterk gedroogd zijn kun je ze toch met bijv. de plantenspuit bevochtigen?
    En "lijmen"/slibben met gietklei gaat ook fantastisch!
    Kortom: het kanthalproject lijkt me daarom niet zinnig en riskant.

    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Maar ik vind het leuk om dingen uit te proberen Frans, en mocht het verkeerd gaan, dan niet getreurd!! We beginnen gewoon opnieuw!!!

    Een fijn uiteinde Frans en bedankt voor het meedenken!!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Nu blijkt reeds dat bij het drogen het al begint te scheuren....
    Het het inmiddels gerepareerd en ga het toch bisquitbranden.
    beantwoord
  • Dat was te voorzien, want metaal heeft geen droogkrimp en klei wél.
    Repareren gaat trouwens ook prima met gietklei.
    Eerst beide delen bevochtigen met de plantenspuit, en vervolgens plakken en aansmeren met gietklei.
    Door de samenstelling van de gietklei krijg je minder droogscheuren.

    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Bedankt voor de tip Frans!
    beantwoord
  • Beetje raar: je vraagt advies, slaat die adviezen vervolgens in de wind omdat je van experimentern houdt. Misschien volgende keer eerst zelf experiment uitvoeren?
    beantwoord
  • Een experiment kan leuk zijn, en soms nog leuker als je al weet wat er mis kan gaan, zodat je dat vOOr kunt proberen te zijn. "Een uitdaging" zo gezegd.
    Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Joanna laat ik even duidelijk zijn: ik sla geeeeeen adviezen in de wind!!!

    Dus bij de laatste reactie van Liset voel ik me weer helemaal happy!!!

    Groetjes Ginie

    NB: Als ik t.z.t. het object brand, en zie wat de eventuele gevolgen ervan zijn, zal ik niet nalaten dit te melden, zodat anderen hier ook van kunnen leren.
    beantwoord
  • LAATSTE NIEUWS:

    Het is heel door bisquitbrand gekomen!!!

    Groeten Ginie

    NB: Als het ook heel door de glazuurbrand komt dan zorg ik er voor dat er een foto wordt geplaatst!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.