ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > afgeprongen glazuurstukjes

Ik schilder met claybright onderglazuur op biscuit. Na het eerst ongeveer 4 uur in de oven te hebben gehad op 600 graden dompel ik het in glansglazuur. Daana bak ik het af op 1060 graden. Op zich is het resultaat goed, maar er zijn steeds stukjes glazuur van de randjes (randjes van oren van kopjes, schalen, bordjes e.d.) afgesprongen waar ook onderglazuur gebruikt is. Op stukken waar geen onderglazur gebruikt is gaat het wel goed. Iemand enig idee waar dit door kan komen?

Met vriendelijke groet,
Odilia

1 antwoorden

  • Odilia, de hoofdreden is vermoedelijk een te grote krimp van het glazuur. Dat het net daar gebeurd is omdat het glazuur door het onderglazuur een iets minder 'grip' heeft op de scherf. Nu zijn hier verschillende ingrepen die dit kunnen verhelpen. 1- Bisquitstook niet hoger dan 900°C, zodat de scherf nog wat kan meekrimpen (indien je een steengoedklei gebruikt al dit niet veel helpen en is het uitkijken naar een aardewerkklei). 2- Een ander glazuur gebruiken met kleinere oppervlaktespanning(minder krimp. 3- 5% fritte in het onderglazuur mengen, zodat het glazuur zich beter kan vastsmelten.(in deze volgorde)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.