ALGEMEEN > Glazuur - programma > gridmethode Ian Currie

Ik wilde aan de slag met de gridmethode van Ian Currie.Nu loop ik echter al vast met het invullen van de fluxen.Ik heb meer fluxen dan er vakjes zijn om in te vullen op de "Calculation page".Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Sonja

5 antwoorden

  • Fluxen zijn smeltmiddelen Sonja
    Meer dan 6 smeltmiddelen zijn zeer ongebruikelijk bij het samenstellen van glazuren.
    Ik heb even gekeken op die calculation page en je kan naast de fluxen ook nog kleurstoffen en dekkende stoffen in voeren kwarts en aluminium doet het programma zelf.

    Frans
    beantwoord
  • Ik ben er inmiddels achter dat er nog andere manieren zijn om de nodige glazuren voor deze methode te berekenen.Het is niet mogelijk om meer dan de 6 fluxen op de calculation page in te vullen wel zoals Frans aangeeft is er ruimte opgenomen voor kleurende bestanddelen en opaakmakers

    Groetjes Sonja

    beantwoord
  • De grid-methode van Ian Currie lijkt een soort test te zijn om te zien of je glazuur bestand is tegen azijnzuur. Het wordt er 3 dagen in te weken gelegd en aan de hand daarvan kijkt men of het glazuur stabiel is gebleven.

    Ik ben pas 10 maanden (eens per week) aan het keramieken, dus kan "domme" vragen stellen, maar ...

    heeft dat wel zin om te doen, een glazuur 3 dagen in azijn leggen bij wijze van test ?
    Is dat een simulatie van zure regen of zo ?

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset ,
    Het is zeker geen test om te kijken wat een azijnzuur doet( te testen of gebruiksgoed "veilig "is)

    Heel beknopt gezegd is de grid method een grondstoffen/glazuur "onderzoekmethode".Je werkt uiteindelijk 35 glazuren uit met enkele variabelen (fluxen,silicium en aluminium)doorheen het tegelplateau kun je dan ontdekken hoe die glazuren ontwikkelen op een bepaalde temperatuur,soort klei, ovenatmosfeer en dergelijke.
    Ik hoop dat het nu duidelijker is wat de gridmethode van Ian Currie
    beantwoord
  • Sonja, dank je wel.
    'k Heb n.a.v. je opmerking verder gezocht en een van zijn boeken over glazuren op het wwweb gevonden. Heel interessant.

    http://stonewareglazes.currie.to/book/toc
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.