ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Gedroogde klei breekt zomaar. Tips ?

(Ik ben een beginneling )
Situatie: Schaal gemaakt van Vingerling K123 (met chamotte), Afmetingen ongeveer 45 bij 30 cm, met opstaande rand van 5cm,
wanddikte is 6 millimeter.
Het ding is nog maar net droog, met moeite mooi vlak weten te houden. Nu wil ik 'm optillen en pats, ik heb een stuk van de rand in mijn vingers in plaats van de hele schaal.

Welke klei of welke toevoegingen had ik moeten gebruiken om te zorgen dat een 6mm dikke opstaande rand de nog ongebakken schaal kan dragen?
Of moet je ook eigenlijk een dergelijk kwetsbaar ding niet meer aanraken behalve om 'm in de oven te zetten?
Bedankt al vast aan iedereen die tips heeft voor me.
mvg Liset

12 antwoorden

  • Liset, ongebakken klei is zéér breekbaar. Je kan een schaaltje met deze omvang niet zomaar optillen bij de rand. Het is wel normaal dat het zo stuk gaat. Iets aan de klei toevoegen is geen optie. Draaiklei ( zonder chamotte ) is iets steviger in verhandelen dan klei met grove chamotte.
    beantwoord
  • Liset,
    Het klinkt alsof je deze schaal met twee handen tegelijk had op moeten tillen, en niet aan de rand.
    Met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • Liset,
    Als je de schaal nog hebt kun je proberen het afgebroken stuk terug in te passen door een papje van dezelfde klei met azijn te maken. De scherf of de schaal in te smeren en op elkaar drukken.
    beantwoord
  • Dank voor de reacties !

    Okee, dus deze schaal gaat braaf een emmer water in en ik probeer het nog een keer, waarbij ik de schaal dan nu NIET meer ongebakken op probeer te tillen aan de opstaande kanten.

    Thanx !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Lutgard, jouw tip van papje klei met azijn ga ik zeker toepassen! Mij overkomt het 'breken' van gedroogd werk nog wel eens.... Moet daar handiger in worden, maar jouw tip houd ik zeker achter de hand!

    Groet,
    Lucille
    beantwoord
  • Is zo een papje klei met azijn sterk genoeg (na het bisquit bakken en
    daarna met glazuur bakken)? Bestaat de mogelijkheid dat de schaal met zo een reparatie bij een klant kapot gaat?
    beantwoord
  • Mariana, als er na de bisquit-stook geen barstjes te merken zijn zal dit nadien ook geen probleem vormen.
    Het is misschien nuttig eens na te gaan waarom klei soms zo breekbaar is na het drogen en soms ook na de glazuurstook.
    In geval de klei te breekbaar is na het drogen, ligt dit aan een te lage Al²O³ gehalte, wat de stevigheid en ' binder ' van de overige grondstoffen uit maakt. Klei met veel Al²O³ noemt men al eens ' vette klei 'en deze is meestal wat duurder. Tweede oorzaak is dat men dikwijls ' steengoedklei ' gebruikt op lagere temperatuur, en dit gaat de klant ondervinden. Werk dus met klei wat best past bij je stookwijze. Klei heeft, zoals glazuur ook een boven en ondergrens-temperatuur. Werk dus met een klei die betreft bovengrens het dichtst bij je glazuurbrand zit. Betreft het Al²O³ gehalte van de klei kan je leverancier je zeker inlichten.
    beantwoord
  • Goede tip. Ik heb een schaal gemaakt met grof chamotte klei die na het drogen kapot ging.
    Ik heb deze met die klei papje azijn gerepareerd en heeft de biquit en de glazuurbrand doorstaan.
    Je kan een lijn zien maar het heeft hetzelfde structuur als de rest.
    Het ziet stevig uit maar zou dat problemen kunnen geven?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Zo zie je maar weer dat grove chamotte eerder negatief werkt dan positief. Dit is ook een van de reden waarom klei bros kan zijn voor de bisquit-stook.
    beantwoord
  • Lucien bedankt voor je antwoord. Ik vind dat grove klei mooi voor mijn werk. Is er ook grove klei met veel Al²O³ gehalte?
    Maar terug naar mijn schaal zou die reparatie problemen kunnen geven?
    beantwoord
  • Chamotte staat los van de klei-kwaliteit. Dus ja, er bestaat zeker genoeg klei met voldoende Al²O³. Ik gebruik nooit chamotte grover dan 1 mm. Eens droog kan je met een metalen gekartelde mirette het oppervlak bewerken en het opruwen. Meer structuur dan grove chamotte kan geven.
    beantwoord
  • bedankt!!!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.