ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rood wordt niet rood
Ik heb een standaard GARE glazuur, GG-1400, cranberry red. Het is me echter nog nooit gelukt dit ook rood uit de oven te krijgen.
Ik gebruik meestal St.Joris zilverzandklei. Soms zwarte klei van Creaton. Op de laatste klei wordt het glazuur blauw.
Weet iemand wat er mis gaat?
Ik gebruik meestal St.Joris zilverzandklei. Soms zwarte klei van Creaton. Op de laatste klei wordt het glazuur blauw.
Weet iemand wat er mis gaat?
16 antwoorden
-
rood is zo wie zo de moeilijke kleur om op je keramiek te plaatsen, monique......
Als je dan begint met donkere klei te gebruiken krijg je naar mijn mening nooit een rode kleur.
Bij mij komt er dan altijd een andere kleur uit.....
Wil je een heldere kleur, wat voor kleur dan ook, dan kies ik altijd voor een witte klei....
Veel succes!!!!! -
Hoi Marrie,
De zilverzandklei die ik gebruik is wit, maar misschien ook wel een verkeerde combinatie... De zwarte Creaton klei was een experimentje.
Het glazuur dat ik gebruik is de GG-1400, gewoon kant-en-klaar uit een potje. Er staat geen stooktemperatuur bij vermeld, wel de opmerking "fire to shelf cone 06". Ik heb diverse temperaturen uitgeprobeerd (900-1100).
Als jij of iemand anders nog meer tips heeft, hoor ik het graag!
-
kan ook aan je verwarmingsdraden liggen, in oude ovens zitten andere verwarmingsdraden geven reactie op rood glazuur ( Arti in Os kan je daar uitleg over geven)
mij lukte het niet in een oud oventje van Ve-Ka, lag volgens Arti aan de draden
in mijn nieuwe lukte het wel -
Hallo Monique,
Zoals ingrid al zei, zit het inderdaad waarschijnlijk in de spiralen van je oven. Als er chroom in zit, zul je NOOIT de kleur rood kunnen krijgen. Optie: nieuwe spiralen in laten zetten. groet, Kees -
Rood is een moeilijke kleur wat je zou kunnen proberen is:
rood als kleurmengsel toevoegen aan een transparant glazuur.-rood als onderglazuur.-rood als opglazuur.
Marrie ,de cadnium roden op donkere klei gaan goed en geven een felle kleur.Hier een voorbeeld op zwarte klei.Let wel op de juiste glazuurdikte(niet te dun) en de juiste temperatuur.
Groeten Rob -
Bedankt Rob, Kees en Ingrid!
Ik ga ermee aan de slag. Het stoken doe ik niet bij mezelf maar ik ga in elk geval eens vragen wat voor spiralen er in zitten. Degene waar ik stook heeft zelf ook al heel wat geprobeerd, zonder succes. Terwijl het anderen wel lukt (in andere oven).
En ik ga ook rode kleurmengsels zoeken om eens uit te proberen...
Rob, had jij een plaatje bijgesloten van rood op zwarte klei? Daar ben ik erg benieuwd naar, maar ik kan hem niet zien.
Grx, Monique -
Rob, ik heb geen idee wat cadnium roden zijn...
Ik meng dus wel rood door transparante glazuur.
Gebruik ook wel ijzeroxide of kleurpigmenten op mijn werkstukken.
Wil je me uitleggen wat cadnium-rood kan zijn en hoe je het gebruikt?
ik kan hier natuurlijk ook wel achterkomen, via de boeken die ik heb ( ik heb boeken genoeg) maar dit is interessant voor me en jij weet hoe het werkt, want je hebt er ervaring mee?
Ik ben benieuwd! Ik heb nog donkere klei genoeg waar ik best wel graag een rode kleur op zou zetten!!!!! -
Hallo Marrie,
Het gaat om glazuren van het type cadnium/selenium. De kleuren zijn cadnium geel, hel oranje, kersrood.
De glazuren moeten dikker worden aangemaakt/ opgebracht als andere glazuren. Bij opbrengen moet je
handschoenen gebruiken en een stofmasker als je met poeders werkt, want de glazuren zijn zeer giftig.
Je koopt de kleuren kant en klaar bij je leverancier.
succes Rob -
Sorry Marrie,
Ik vrees nog even rondsurfende dat deze stoffen op een verboden lijst uit 2000 zijn komen te staan.Zeker
intressant om dit nog uit te zoeken,misschien worden ze nog wel ergens verkocht of ze zijn te importeren
uit het buitenland.Silex verkoopt glazuren van Welte,maar ook hier is cadniumgeel kanariegeel geworden.Ziet er leuk uit maar ook op zwarte klei?Je zou het moeten vragen.Dan begin je te denken aan een imitatie procede,een dunne witte engobe over de zwarte klei (overgieten,dompelen) en hier je rood op.
succes Rob -
Hallo Monique,
sorry dat ik over je vraag heen gelezen heb,maar het bijbehorende plaatje is bij algemene onderwerpen/plaatje toevoegen....!! door mij geplaatst.De bordjes had ik nog liggen met de
cadnium glazuren ze kunnen waarschijnlijk zo naar het museum.
Groeten Rob -
Hai Marrie,
Ik heb goede ervaringen met St. Joris klei en de glazuur GG-1400.Ik heb het object op 1000 graden gestookt in een gewone keramikos oven zonder toeters en bellen. Prachtig rood!
groeten,
Tonny -
Wie kan mij een recept bezorgen om zelf een rood glazuur te maken? Te stoken in een electrische oven op 1250°. Mijn glazuurrecepten geven meestal een rood- bruine kleur.
Hartelijk dank. -
Hallo Tonny,
Kan jij even zeggen waarvoor GG- 1400 staat.
Is dit een merk?
ik ben op zoek naar rode glazuur.
bedankt.
Leona -
Hoi Leona,
GG-1400 is een kant-en-klaar glazuur van het merk GARE.
Verkrijgbaar bij Silex, maar ongetwijfeld ook bij andere leveranciers.
Grx, Monique Damen -
Hallo Rob,
Cadmium staat inderdaad op de verboden lijst en dat sinds meer dan 10 jaar! Het gebruikt van cadmiumhoudende stoffen is wettelijk verboden en dat is maar goed ook. Niet gebruiken dus!
Volgens Artie moet je rood niet stoken in combinatie met andere kleuren, die beïnvloeden elkaar, ook neerslag van chroom op de spiralen van je oven doen het rood verdwijnen.
Met reductiestook (gasoven) kan je prachtig rood verkrijgen. -
Hallo Elly,
De stof cadnium staat inderdaad op een verboden lijst en de glazuren zijn een stuk minder verkrijgbaar.Zelf gebruik ik ze ook niet meer.Silex verkoopt nog wel glazuur van het type cd/se nl. de SG 1833.Het geeft toch een uniek soort rood.
Er zijn tegenwoordig ook meer soorten rood verkrijgbaar.Zelf gebruik ik een glaze stain en de porseleinroden van sjerning.
Met reductiestook heb ik geen ervaring en ik ben best benieuwd naar de resultaten hiervan.Bedankt voor je informatie.
Rob
http://www.reliefs.nl
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.