ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > spuitcabine

Na heel wat informatie verzameld te hebben over spuitcabines sta ik op het punt er een te kopen. Heeft iemand ervaring met het merk TOMA? Er bestaan verschillende systemen. Je kan de afzuigfilter verbinden met een flexibele afvoerbuis naar buiten , ofwel een afvoerbuis die in een waterbak terecht komt naast de spuitcabine . Ik vraag me af bij de eerste mogelijkheid of de planten in de omgeving bevuild worden door de uitlaat naar buiten(bv. door het raam van mijn garage)
En heeft iemand ervaring met de afvoerbuis in het watervat? Is dit niet schadelijk?
groetjes Lisette

3 antwoorden

  • Beste Lisette,

    lees even de discussie bij het bij algemeen Apparatuur > Verf spuitpistool om te glazuren.
    Die zul je zeker interessant vinden.

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dank Hans , heb ik gedaan!
    Maar wat moet ik me eigenlijk voorstellen met de afvoerbuis die in een watervat terecht komt? Zit die tot onder het water? En wat gebeurt er dan?
    Ik heb begrepen dat als je de mogelijkheid hebt , het toch beter is om de uitlaat van de afzuigmotor naar buiten te leiden! Ik ga de spuitcabine niet in mijn werkplaats zetten maar in een garage, die ik langs drie kanten kan laten verluchten (raam, deur en poort) Maar die garage is langs alle kanten begroeid met mooie planten en druivelaars en het probleem is dat ik schrik heb dat er galzuurstof op die planten zal terecht komen!
    Is een afzuigmotor met een capaciteit van 750 m³/uur voldoende voor een cabine van 65/65/65?
    groetjes Lisette
    beantwoord
  • Beste Lisette

    De afvoerbuis vlak boven een wateroppervlak heeft als resultaat dat het stof tegen het water wordt geblazen en daardaar wordt afgevangen.
    Als het uiteinde van de slang in het water hangt heb je verlies van druk en wordt er minder lucht afgevoerd waardoor de spuitkast slechter functioneert.
    De arbowet schrijft bij spuitkasten een luchtsnelheid van een halve meter per seconde bij de open kant van de spuitkast.
    Het is natuurlijk uit te rekenen maar een eenvoudige methode is een brandende sigaret en kijken hoe snel de rook de spuitkast wordt ingezogen.

    Mijn eigen spuitkast is vrij groot en ik heb een voorzetstuk gemaakt.
    Daardoor wordt de opening van de kast een heel stuk kleiner en de luchtsnelheid gaat daardoor flink omhoog.
    Als ik potten spuit kan ik tot 40 cm groot en doorsnee er zo inzetten.
    Grote formaten bv 80 cm hoog of doorsnee dan haal ik het voorzetstuk eraf wat met een schroef vast zit en dan kan ik die spuiten al of niet met het voorzetstuk weer op zijn plaats.

    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.