ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Paintbrush

Ik ben op zoek naar een paintbrush setje
Wil graag glazuren met paintbrush.
Heeft iemand een setje ?
Wat moet ik weten voor het aanschaffen, als ik er glazuur mee wil spuiten?
Kan het ook op mijn gewone compressor?

Cor

15 antwoorden

  • Beste Cor,

    Of paintbrush kan weet ik niet.
    Wat ik wel eens gezien heb is een dekoratiespuitje.
    Groter dan een paintbrush, kleiner dan een glazuurspuit.
    speciaal gemaakt voor decoraties te spuiten.
    De handelaar waar ik het gezien heb is er echter niet meer.
    zoeken bij google geeft een paar resultaten waaronder de volgende.
    Non Paint Express > Producten > spuiten > pagina 1 van 2
    ... Decoratiespuit 20 HV mini Delta 125cc (421200101). Decoratiespuit 20 HV mini Delta
    125cc Met beweegbaar mondstuk: 0,5 - 0,8 - 1,0 - 1,2 mm. € 138,81, ...
    www.nonpaint.nl/producten.asp?show=spuiten - 23k - Toegevoegde zoekresultaten -
    Met name dat beweegbaar mondstuk lijkt me voor glazuur goed.

    verder zul je een goed reduceerventiel voor je gewone compressor nodig hebben, dan kan je de druk goed regelen.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Ha die Cor

    wat is het verschil tussen een paintbrush en een airbrush?(hoe is het met je website?) Met de airbrush ben ik al een tijdje aan het experimenteren.

    Groeten,Geo
    beantwoord
  • Dag Geo,

    Airbrush kan het ook zijn, ik geloof dat er geen verschil is.
    Ver tel me eens wat je er mee doet?
    Gebruik je je eigen compressor?
    Nog geen website!
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Bedankt voor je tips.
    Ik zal het eens uitpluizen.
    Ik weet dat er pottenbakkers zijn die ze gebruiken,waaronder Geo dus.
    Ik zit met Geo in de keramiekwerkgroep in Meppel.
    Komt dus helemaal goed.
    Trouwens, ik ben collega van Germ Tuinstra, een oude studiegenoot van jou.
    Hij vertelde me dat je een grote kerel bent en dat je eens bij een dineetje door een antieke stoel bent gegaan.
    Mooi verhaal, ik zal de details onder ons houden!
    Zo zie je maar wer de wereld is klein.
    beantwoord
  • Cor

    Ik heb vannacht nog eens liggen denken! (de keramiek laat je nooit los), maar volgens mij bestaan er ook paintbrushes. Dat zijn kleine spuitjes die door miniatuurbouwers gebruikt worden. Ik moet er ook nog ergens een hebben, die ik zo had omgebouwd dat hij op mijn compressor werkt. Ik heb een cursus airbrushen gevolgd, maar als je mijn werk een beetje kent dan snap je dat dat gepier met zo'n klein spuitje eigenlijk niets voor mij is. Ik gebruikte hierbij een spuitbus met lucht. Als probleem heb ik nu dat ik een aantal pin-ups van internet had gehaald, waar ik nu in mijn geschiedenis nog steeds mee wordt geconfronteerd. Het leek mij wel geinig om die eens op een schaal te spuiten.

    Groeten, Geo
    beantwoord
  • Kan jij niet !

    Cor
    beantwoord
  • Cor ik heb je een mailtje gestuurd er kunnen helaas nog geen fotos op dit forum

    Geo
    beantwoord
  • Goh. wat leuk, Meppel.....
    Ik woon óók vlak bij Meppel.
    Inderdaad is de wereld klei ....n
    Ook ik ben s'nachts nog aan 't denken hoe dingen te verbeteren.... Bezeten van de klei dus....
    Ik bezit ook een compresor maar spuit toch ook wel met de hand omdat de druk te hoog is. Hoe hoog moet die druk eigenlijk jongens????? Wil iemand me daarover wat informatie geven?????

    Marrie
    beantwoord
  • He vind je Meppel leuk.
    Kijk of de werkgroep iets voor je is!
    Ik spuit altijd met 2 bar

    Groet Cor

    Enne Geo, mailen kun je ook niet,ik heb niets gekregen!!!!!!
    beantwoord
  • Marrie

    Ik heb een compressor waarbij ik de druk kan varieren, ik doe het op gevoel maar je moet inderdaad niet teveel druk hebben.

    Cor ik heb nog een poging gewaagd, maar we beginnen knap van het onderwerp af te raken. Ik heb met zowel de paintbrush als de airbrush gewerkt. Ze geven zo weinig materiaal af dat ze eigenlijk niet geschikt zijn om te glazuren, maar met geconcentreerde pigmenten, moet je prachtige resultaten kunnen krijgen. Het vereist heel veel oefening, dus tijd.Het werkt door steeds kleine stukjes te maskeren en dat dan weer te verwijderen. Verder is een airbrush een kostbaar spuitje wat je zeker niet bij de gamma moet kopen. Misschien moet de productie omlaag en de kwaliteit omhoog. Overigens is de mijne al kapot, en ik weet niet hoe ik hem moet repareren.

    Groeten, Geo
    beantwoord
  • Cor kun je mij even je email adres sturen van je account is over quota

    Geo
    beantwoord
  • Hoi Marrie 3

    Ik spuit doorgaans op 0.7 bar je kan het het beste zelf uittesten.je spuit met zo weinig mogelijk druk maar wel zoveel dat je spuit een nevel geeft en geen druppeltjes.
    Gewoon een kraan of drukregelaar tussen compressor en spuit dan kun je het heel nauwkeurig regelen.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Ik varieer sterk met de druk maar spuit bijna nooit boven 1 bar. Het hangt af van hoe ik het glazuur heb aangemaakt.
    Als je met heel lage druk spuit kun je de druppeltjes als effect gebruiken. werkt erg goed als je verschillende glazuren over elkaar zet.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ik zal het eens proberen met een lagere druk.
    Zo zie je maar weer wat paint of airbrushen allemaal losmaakt.
    Zal resultaat nog laten weten!

    Cor
    beantwoord
  • Beste Cor,

    Hoewel laat toch een reactie. Ve-Ka heeft en glazuurspuitje met 75 cc bovenbeker en spuitmondgat Ø 1 mm. Wat betreft de druk van het spuiten: deze is altijd afhankelijk van de gatopening en de z.g. "airflow". Hoe groter het gat, des te meer liters lucht per minuut aanzuigvolume. Dit zou op de verpakking vermeld dienen te worden. Bij zeer kleine spuiten zoals air-of paintbrush ben je natuurlijk beperkt in je korrelgrootte van je dekoratieverf, tevens meer slijtage.

    Groet
    Lex
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.