ALGEMEEN > Klei - algemeen > hoe bereken ik het percentage van kleurstof?

Graag wil ik de reeds aangemaakte gietklei/gietporselein kleuren. Hoe kan ik het percentage van de kleurstof berekenen?

3 antwoorden

  • Kijk eens onder trefwoorden: gietklei en kleurpigment.
    Een link heb kik er even uitgelicht. ogelijk is dit al een antwoord op uw vraag.
    http://oud.klei.nl/forum/o/5200/gebruik%20kleurpigment?nm=t
    Mvg Yoka
    beantwoord
  • M.M.Roz, het bepalen van de kleur van een willekeurige grondstof wordt dacht ik meestal middels proefjes gedaan. Tegeltjes. Omdat de uitkomst van vele zaken afhangt. Zoals de samenstelling van de gietklei/-porselein, de grondstof zelf, de overige toegevoegde stoffen, het soort oven, de dikte van aan gebrachte laag, de baktemperatuur temperatuur, de kwaliteit van het (kantenklaar) pigment, en misschien nog wel het een en ander.
    Op de foto bijvoorbeeld allemaal variaties met koperoxide als bestanddeel in een glazuur van een bepaalde samenstelling.

    Wat jij wil doen is eigenlijk een engobe maken van de gietporselein.

    Dus misschien is dat de beste optie voor je.
    Kleine hoeveelheden van het gietporselein afmeten, kleurstof wegen en toevoegen in een aantal variaties, noteren hoeveel gietporselein en hoeveel pigment je gebruikt hebt, bakken, en dan kijken welke het meest lijkt op wat je zocht.

    Het berekenen van een en ander lijkt me bijna ondoenlijk, gezien alle variabelen. Maar ik heb daar nog te weinig kennis voor in huis om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
    mvg
    Liset
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mijn dank aan Liset en Yoka. Ik ga gewoon proefjes maken "op het oog" dan krijg ik allerlei nuances van de kleuren, zoals op de foto van Liset.
    Groet, MM
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.