ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > wie heeft een goed recept voor een transparant glazuur(1240 graden)die het goed doet over een rode engobe?

Ik zou zo graag eens een echt felle rode engobe willen maken;wordt wat flauw van al dat rose.
Ik heb al vele transparante glauren uitgeprobeerd,maar heb nog geen recept met loodfritte,wie kan mij helpen?
groet
Jose

6 antwoorden

  • Een echt fel rode engobe gaat niet lukken, de klei zorgt ervoor dat alle kleuren minder fel worden. Dat los je met een transparant glazuur er over niet op. Wat je wel kunt doen is rode kleurstof, vermengd met een plakmiddel of iets fritte direct op je biscuit zetten met daarover een transparant glazuur. Of een rode glazuur aanbrengen.
    beantwoord
  • Liever geen lood(-fritte) gebruiken op deze hoge temperatuur. De lood gaat dan uit het glazuur verdampen.
    Verder sluit ik mij aan bij de opmerking van Anneke.
    beantwoord
  • Glanzend glazuur rood SK 8

    Natriumveldspaat 46,5
    Kwartsmeel 24
    Krijt 11
    Kaolien 10
    Strontiumcarbonaat 4,5
    Zinkoxide 4

    + pigment rood ( Zr.Si.Cd.S.Se ): 10
    beantwoord
  • ff chechen. Lucien, het rode pigment bestaat dus uit zirkonium, silicium, cadmium (?), zwavel en selenium ?
    En; kun je dat allemaal los kopen ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Nee Liset, dit is gewoon de samenstelling van het geschikte pigment. Met deze samenstelling moet je naar je leverancier stappen. Andere rood-pigment-samenstellingen geven geen intens rood.
    beantwoord
  • Mag ik jullie allemaal heel hartelijk bedanken:)
    Ik ga ermee aan de slag,als het klaar is stuur ik een foto(het gaat om een teletubbie,genaamd'po')

    groetjes
    Jose
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.