ALGEMEEN > Ovens > Nieuwe oven; positie goed of niet goed ?

Hoi. Mijn oven is vorige week dinsdag bezorgd. Nabertherm N60E. Kan max 1300 graden Celsius. Daar bij zat de manual ervoor. Buitenkant oven wordt max 200 graden C staat daar in. De plaats van de oven is beoordeeld door de techneuten van Keramikos en zij vinden het prima (op waterpas na, en dat is nu ook in orde).
In de manual las ik vervolgens dat er bepaalde afstanden tot brandbare zaken aan gehouden moeten worden. (Tot plafond minimaal 1m, aan zijkanten minimaal 0,5m). Dat is in het echt niet het geval. Zie afbeelding.
Nu mail ik Nabertherm en die hebben een helpdesk ingehuurd die nauwelijks engels kan. (Ik snap niet wat zij schrijft zij snapt niet wat ik schrijf.)
Wat denken jullie ervan? Ik heb tot plafond 60cm ipv 1m, en het is PVC. Aan de ene zijkant heb ik 40cm ipv 50cm en aan de andere onbeperkt. achter heb ik, tot de ruit 40cm ipv 50cm.
Als je vind dat ik het aan Nabertherm moet overlaten mag je dat gerust zeggen. Dan zanik ik wel even door tot ik voorbij de eerste lijns helpdesk ben.
Bedankt alvast! mvg Liset
Bijlagen:

13 antwoorden

  • Liset, Persoonlijk zou ik deze oven niet op zo een werkblad plaatsen. Dit lijkt me wat wankel ( MDF werkblad en stenen onderleggers ) en niet zo heel veilig en duurzaam. Kan je niet beter dit werkblad wat inkorten en de oven op een metalen onderstel plaatsen wat gelijk wat lager is dan de huidige werkhoogte? Kan je deze ruimte ook voldoende ventileren ? Wat betreft de temperaturen: Deze oven kan wel 1300°C aan, maar is betreft het alng leven ervan best nooit de 1250°C te overschrijden.Ook zal dan de buitentemperatuur nooit de 200°C bereiken. Om deze buitentemperatuur nog in te perken is het ook raadzaam ( bij hoge temperatuurstook glazuur ) na de 600°C het max. vermogen in te schakelen en te pendelen op de gewenste max.temp. zoals je de warmte-doorstroom optimaal kan beperken.( hoe langer de stook, hoe hoger de buitentemperatuur )
    Wat je ook kan doen als blijkt de de PVC op het plafond toch te warm zou worden, een aluminium plaat aan te brengen met enkele cm. tussenruimte d.m.v. houtschroeven met draaduiteinde wat men ook gebruikt voor het bevestigen van afvoerbuis ).
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien. Ik ga het aanpassen. Keramikos had al een onderstel aan-geboden voor 50 euro erbij. Dat heb ik aangenomen, om zeker te weten dat het op een of andere wijze goed zou komen. Op zich is de tafel (eiken frame en MDF blad erop) stevig genoeg voor die 90kg, maar ik wil de boel niet in de hens hebben :-))
    Dat stalen onderstel van Keramikos ga ik dan toch inzetten, de eiken tafel er uit, en toch ook een pijp op het luchtgat om de hitte af te voeren, plus wat jij aanraadt; een plaat aluminium op afstand onder het PVC plafond.
    Is ff werk en zal ff duren voordat mijn oven haar eerste biscuitbrand mag ondergaan, maar liever dit dan het huus in de hens.
    Thanx! mvg Liset
    beantwoord
  • Afgaande op de foto zou mijn grootste zorg niet zozeer de warmte uitstraling zijn van de buitenkant van de oven. Ik zie dat er een ontluchtingsgat aan de bovenkant van de oven zit. Hieruit zal de grootste warmte uitstroom zijn, maar zeer lokaal. Voor een goed stookproces mag dit beslist niet worden afgesloten. Het beste zou zijn om daar boven een hittebestendige ontluchtingsbuis te plaatsen die verbonden wordt met de buitenlucht. Daarmee zijn twee problemen tegelijk opgelost, de uitstoot van schadelijke dampen en gassen en de afvoer van de hete uistroom van het ontluchtingsgat.
    Mocht dit niet mogelijk zijn, zou ik je adviseren om een hittebestendige plaat op ca 25 cm boven het gat te plaatsen. Op die manier wordt de geconcentreerde hitte uitstroom verspreid. Tenslotte, het kunststof plafond kan heel slecht tegen hitte en is zelfs brandgevaarlijk.
    beantwoord
  • @Michel, dank je wel voor het meedenken !
    Ik ga inderdaad zeker ook een (aluminium) afvoerpijp op het ontluchtingsgat zetten. Die zal door de muur heen gevoerd worden, naar buiten.
    Voor de giftige dampen schijn ik het niet te hoeven doen daar het maar een 60 liter oven is. Maar het plafond vertrouw ik helemaal niet, dus daarom dan toch maar wel een afvoerpijp. mvg Liset
    beantwoord
  • Zit te wachten op dubbelwandig aluminium pijp voor de "schoorsteen". Voor particulieren nergens te krijgen. Het loopt nu mee met een bestelling van een bedrijf. Straks is de oven uit de garantie en heeft ie nog de eerste brand niet gehad. Wat heb ik hier verkeerd gedaan? Waren er soms leveranciers geweest die de hele installatie op zich zouden hebben genomen? Liset
    beantwoord
  • Hoi Liset,
    Waarom niet gewoon een tweedehands metalen afzuigkap (zonder binnenwerk natuurlijk)? RVS-pijp is hittebestendiger dan aluminium.
    Er zijn ook zelfbouwsystemen voor potkachels.
    Daar wordt gewerkt met ijzeren pijp, al dan niet dubbelwandig, hoewel me dat niet nodig lijkt in deze situatie. Deze pijp is per meter leverbaar!
    groet, Frans V.
    beantwoord
  • Dank je wel voor het meedenken Frans. Een afzuigkap is jammer genoeg (met gat door muur en afzuigkap bevestigen) meer werk dan alleen een pijp door de geleider halen en een gat in de muur maken. Potkachel-zelfbouw gaat helaas ook niet; ik zit aan de diameter vast die Nabertherm aan de geleider voor de pijp heeft gegeven. Maar wat denk je, waren er soms leveranciers geweest die de hele installatie op zich zouden hebben genomen? mvg Liset
    beantwoord
  • Ik begrijp helemaal niet waarom er een dubbelwandige pijp moet komen; RVS is ook niet noodzakelijk. Het betreft toch een electrische oven? Zorg er gewoon voor dat er tussen de pijp en de oven een opening is. De hete lucht/gas uit de oven wordt daardoor voorgemengd tot een temperatuur die de 300 graden echt niet zal overschrijden. Aluminium of gegalvaniseerd ijzer/zink is dan goed genoeg.
    beantwoord
  • Jippie! "Hij" staat AAN! Zijn (?) eerste brandje! Eerst even netjes alle stenen en stapel-materiaal drogen en oxideren van spiralen :-)
    Michel, je hebt gelijk, ik was abuis; er moest een dikwandige aluminium pijp komen.(Ook dat was voor een particulier niet van die kleine diameter te vinden. Dus viavia.) Heb wel al gezien dat de ovenplaten erg nauwkeurig passen, en je daardoor snel de zijkanten raakt met in-stapelen. Ga ik hardboard platen voor uitzagen om er tussen te zetten zolang ik in stapel. Dan maak ik ze te lang, zodat ze voor uit de oven steken, de deur niet dicht kan, en ik dus niet kan vergeten ze weg te halen voordat ze/hij in de brand gaat. Blijven mijn 2 verwarmde wanden langer mooi en heel.mvg Liset
    beantwoord
  • En daar is ze dan! Na haar eerste brand! Wel 24 uur nodig gehad om van 1050 graden C naar onder de honderd te komen. En trots dat ik ben :-).
    1e foto is tijdens pendelen op 1050 graden C. De kast werd niet warmer dan 40 graden C, en dan nog alleen op de beide zijkanten waar de verwarmings-spiralen zitten. Langs de deur zie je de hitte in de oven. Deur sluit dus niet helemaal. Weet nog niet of dat erg is.
    2e foto is van de regelaar met temperatuur; in 24 uur afgekoeld naar net onder de 100 graden C. (Lang wachten was dat, maar moest ie vanzelf doen stond in de handleiding.)
    3e foto is de Nabertherm met deur open en afgekoeld naar 88 graden. Helemaal vol met het stapelmateriaal.
    Mooi he? :-) Sorry hoor. Het is geen vraag of antwoord. Gewoon even trots op m'n machine :-))
    Volgende stap wordt ovenplaatbeschermer op de overplaten en nog een keer dit zelfde programma doen, zodat glazuren de overplaten niet "besmeuren".
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ziet er allemaal uitstekend uit Liset. De deur is bij te regelen hoor. Dat de oven zo traag koelt wil zeggen dat ie uitstekend geïsoleerd is ( Isotherm levert ook aan NASA )en gunstig voor de werkstukken.
    beantwoord
  • Lucien, thanx. Ben wel trots op de machine. Je ziet ook aan het "warmtelek" op de foto hoe bloedheet ze wordt. Als een heuse vulkaan. Morgen of overmorgen gaat ze stoken met drie lagen ovenplaatbeschermer op de ovenplaten. En dan is ze hopelijk klaar voor een echte biscuitbrand. mvg Liset
    beantwoord
  • Liset, ik weet precies hoe blij je met zo'n oven kan zijn.
    Hoop dat je er heel veel mooie producten uit gaat toveren!
    Succes,
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.