ALGEMEEN > Stoken > Primitieve stook, hoe interpreteer ik het resultaat?

Ik zit in een middeleeuwse ambachtengroep waarmee we demonstraties houden. Ik heb wel informatie gevonden over hoe je je werkstukken bakt in een open vuur, maar ik kan maar weinig vinden over de resultaten.

Ik heb een hoop kleine knoopjes gemaakt om het bakproces uit te kunnen proberen. Omdat het huidige weer nou niet bepaald uitnodigd om buiten te gaan stoken en ik een oud blik heb waarin ik stof verkool, heb ik gekeken of de knoopjes in dat blik in onze houtkachel konden worden gebakken.

Het resultaat: de knoopjes zijn niet uit elkaar gesprongen, daar ben ik al heel blij mee. Maar de volgens de instructies zwart-bakkende klei heeft rode tinten gekregen. De knoopjes hadden wat scheuren, maar waren nog wel in één stuk. Met een klein beetje druk braken de scheuren door. Ze waren duidelijk voorbij de klei-fase, want nat maken had geen effect.

Het is lastig om met zulke technieken online informatie te vinden omdat de meeste ervaring met moderne ovens ontstaat. Ik heb het vermoeden dat ze niet heet genoeg zijn geworden. Te heet bakken lijkt me een hele kunst in een houtkachel, maar kan klei te heet gebakken worden? En wat zou het resultaat zijn?
Is het mogelijk om zulke voorwerpen bij een tweede stook die wel heet genoeg is alsnog af te bakken? Of moet dat proces per sé in één keer?

11 antwoorden

  • Hallo Maaike,
    Allereerst een inhoudelijke opmerking. Voor zover ik weet werd er in de late middeleeuwen niet ik open vuur gestookt maar in eenvoudige ovens.
    Wat ik begrijp uit jouw verhaal heb je de knoopjes in open vuur gestookt waarbij je kunt verwachten dat de temperatuur amper hoger dan bijvoorbeeld 700 graden zal zijn geweest. Je kunt bij die temperatuur wel spreken van gebakken klei maar deze is dan nog zeer kwetsbaar; vandaar het de fragiliteit. Ter vergelijk kun je dezelfde klei ook eens in een electrische oven stoken toto 700 graden en tot bijvoorbeeld 900 graden. Wanneer je de zwartbakkende klei 'te hoog'zou bakken gaat deze in eerste instantie een glans krijgen om vervolgens te gaan blazen en daarna smelten (boven 1300 graden).
    Het is inderdaad mogelijk de voorwerpen alsnog hoog genoeg te stoken. Doe je dit in een electrische oven dan zal het effect van het vuur (plaatselijke reductie) verdwijnen.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • www.kerameikon.com/enradionice.php

    Misschien kan je hier al wat mee. De techniek in stoken is wel dezelfde gebleven. Pit firing was daar zelfs niet bij in de middeleeuwen.
    groups.csail.mit.edu/.../pit.html
    beantwoord
  • Als je steeds op andere festivals staat is een stenen oven meenemen wat lastig. Vandaar dat het bij pit firing blijft. Goed dat je het zegt, want dat is wel info die ik moet weten om mensen voor te kunnen lichten.

    Ik kan ook naar een atelier hier in de stad gaan om gebruik te maken van een afbakservice. Maar het is gewoon mooi als je meer van het hele proces kunt laten zien. En als er stukken ontploffen doordat ik mijn werk niet goed maak en droog heb ik liever niet dat ik daarmee de oven van een ander beschadig.

    Is het dan überhaupt wel mogelijk om in een houtvuur 900 graden te krijgen? Nadat ik deze uitleg had gevonden dacht ik dat het mogelijk was. Maar wat zij ver genoeg afbakken noemen kan natuurlijk verschillen van het resultaat dat ik wil behalen. wildelycreative.wordpress.com/.../

    Eenmaal op kamp heb ik overigens wel een vuurmeester naast me die weet hoe je alles uit je hout kunt halen.
    beantwoord
  • quote:"En als er stukken ontploffen doordat ik mijn werk niet goed maak en droog heb ik liever niet dat ik daarmee de oven van een ander beschadig."
    Je hoeft hiervoor dan niet bij mij te wezen. :-)

    In je laatste link met demo heeft men de fout gemaakt geen luchtaanvoer onderaan te maken.
    Je kan ook een paper kiln oven bouwen. Hier een voorbeeld:
    http://www.youtube.com/watch?v=7U20otI8EU0
    beantwoord
  • ik ben zelf ook enthousiast geworden voor pitffire, maar had hetzelfde probleem. prachtig resultaat maar niet heet genoeg gebakken. Dus niet Sterk. Opnieuw in de oven; was alle kleur weer oorspronkelijk. Doe het nu andersom, bak het biscuit op 925 -1000 en daarna in de pitffire met zaagsel e.d. Een zeer tevreden resultaat. in mijn geval zijn het handvormen.
    beantwoord
  • ik ben zelf ook enthousiast geworden voor pitffire, maar had hetzelfde probleem. prachtig resultaat maar niet heet genoeg gebakken. Dus niet Sterk. Opnieuw in de oven; was alle kleur weer oorspronkelijk. Doe het nu andersom, bak het biscuit op 925 -1000 en daarna in de pitffire met zaagsel e.d. Een zeer tevreden resultaat. in mijn geval zijn het handvormen.
    beantwoord
  • De luchttoevoer onderaan is neem ik aan nodig voor meer zuurstof en dus een hogere temperatuur?
    Dat ga ik doorgeven aan m'n vuurmeester. Dank je

    Dan weet ik voorlopig genoeg, eventuele resultaten komen pas over een tijdje en post ik dan. Ten minste, als het forum überhaupt interesse heeft in meer dan enkel vragen beantwoorden.
    beantwoord
  • We kijken er met z'n allen naar uit Maaike.
    beantwoord
  • Dag Maaike, ik kwam een leuke foto tegen van onze primitieve stook. We schoven het rooster steeds iets meer naar binnen en hebben hem uiteindelijk dicht gedekt met dakpannen. (voorradig vanwege een sloop) succes!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Oh gaaf!
    Al ziet het er niet uit alsof dit heet genoeg zou worden. Gaat het bakken met deze oven wel naar behoren?
    beantwoord
  • Je hebt gelijk. het was niet heet genoeg. Nu stook ik eerst biscuit en daarna op deze manier wat een prachtig kleureffect geeft. In de as van de open haard gaat ook, Een beetje ingraven, in papier wikkelen en zaagsel er om, dan houtjes er op stapelen en langzaam beginnen met stoken. Later groter hout en heter vuur. wordt erg mooi en verrassend.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.