ALGEMEEN > Stoken > papieren 'mal' mee in de oven?

Hallo,

Op I-net filmpjes gezien dat een hoofd van een borstbeeld gemaakt wordt rondom een prop papier. Ik kan nergens vinden of dit papier kan blijven zitten tijdens het stoken.... Lijkt me niet te verwijderen na drogen van de klei.

Bedankt alvast!

7 antwoorden

  • Geen enkele probleem het papier mee te stoken. Hou er dan wel rekening mee dat hierdoor een rookontwikkeling zal plaats vinden vanaf een graad of 400. Zorg dat de oven goed kan ontluchten.
    met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, bedankt voor je antwoord, maar hoe moet ik de oven 'extra' ontluchten tijdens de stook?
    Ik heb een (bovenlader)Brennofen Primus 120.

    Bedankt alvast.
    beantwoord
  • Zorg voor een buis boven het wasemgat dat de hete lucht naar buiten geleidt. Is dat te ingewikkeld, moet je de ruimte waar de oven staat goed ontluchten, deuren en ramen open want er komt rook uit de oven tussen 400 en 800 graden.
    beantwoord
  • Michel,hartelijk dank. Zal de open deur worden ;-)
    beantwoord
  • Hallo,

    Ben toch benieuwd naar ervaringen van mensen die al eens papier meegestookt hebben. Wat is de invloed van dit proces op je oven en op je volgend te stoken werk?

    Bedankt alvast!
    beantwoord
  • Ik stook regelmatig papier mee in de oven. Ik merk eigenlijk niets aan de oven. Wanneer papierklei wordt gestookt treedt er eigenlijk ook een soort verbranding van die papierdelen op. De biscuitstook moet dan vooral niet te snel gaan tussen 700 en 900 graden, wanneer de koolstof de klei moet kunnen verlaten.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Lucille, dit zal geen grotere gevolgen hebben voor je oven dan werken met papier-klei. Je oven moet wel voorzien zijn van een schouwgat zodat de carbon weg kan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.