ALGEMEEN > Ovens > Geschikte oven

Wij herstarten een keramisch bedrijfje in Rwanda en willen op kleine industriële schaal keramiek van hoge kwaliteit produceren. Het zou gaan over schalen, borden of vazen in een zeer pure, eenvoudige stijl.De producten worden handgedraaid door lokale mensen. De bestaande ovens zijn echter niet bruikbaar en wij zijn bereid te investeren in een nieuwe oven.
Kan iemand ons aanraden naar welk type oven of merk we moeten gaan kijken. Wij zijn niet van het vak en moeten nog alles aanleren. Dank op voorhand. Murielle Smetryns

8 antwoorden

  • Murielle, als je niet ' van het vak ' bent maakt dit wel iets moeilijker.
    - Wat bedoel je met 'hoge kwaliteit '? Slaat dit op temperatuur, op vakkundigheid ? Is niet zo duidelijk omschreven.
    - Over wat voor energie kan je beschikken ? Elektriciteit en vermogen. Gas ? Hout ? Kolen ?
    - Wat moet de max. temperatuur zijn ?
    - Hoeveel liter inhoud ?
    - Kan men daar een oven ter plaatse bouwen ?
    beantwoord
  • Lucien,
    Dank voor jouw reactie. Met hoge kwaliteit bedoel ik bv dat ze vaatwasbestendig moeten zijn en vrij hard zodat ze minder gemakkelijk breken. Mijn "benchmark" is Rina Menardi uit Italiê. Haar collectie verkoop ik in een showroom in Knokke.
    Ik zit samen met een ingenieur volgende week maandag die me zal zeggen welk vermogen beschikbaar is. Er is momenteel een zeer grote oven op gas die nooit gewerkt heeft van het type FORNI FICOLA Bouwjaar 2004 Model VULCANO, eerder bedoeld voor bouwmaterialen . Dit zouden we in een later stadium bekijken. Er is ook een oven verwarmd op hout, maar ik meen te begrijpen dat de temperatuur cyclus veel moeilijker onder controle te houden is.
    Ter plaatse kunnen we geen oven bouwen maar wel assembleren.
    De inhoud van de oven bepalen we later in functie van productieplanning.
    Ik hoop dat je iets meer weet en me verder kunt helpen zoals wie zijn de topfabrikanten van ovens en welke zijn hun voor-en nadelen. Dank op voorhand
    Murielle
    beantwoord
  • OK, dan wacht ik verdere gegevens af.
    beantwoord
  • Dag Murielle,
    Een oven gemaakt voor bouwmaterialen schijnt vooral met objecten uit rivierklei te worden gevuld (dakpannen e.d.) en niet heter dan 1060 graden Celsius te worden gestookt (als ik het goed begrepen heb van de lokale dakpannen"boer").
    Met een dergelijke hitte kun je ook aardewerk bakken en glazuren.

    Keramiek waarvan gegeten moet worden, daar mag je bepaalde glazuren niet op gebruiken vanwege gif.

    Eigenlijk; behalve een oven zou je ook moeten na gaan hoe je de klei denkt te betrekken en wat die voor eigenschappen heeft.
    Hetzelfde geldt voor de glazuren.
    Want waarschijnlijk zul je alles het liefst lokaal houden. Of niet ?

    Neem je lokale klei, dan zou je kunnen laten uitproberen wat er mee mogelijk is. Of je zou de klei kunnen verbeteren door toevoegingen te gebruiken.

    iha denk ik niet dat je een zinnig advies kunt krijgen voordat je je er zelf in hebt verdiept en weet wat je wilt.
    Kijk ff hier voor wat basis kennis over keramiek anders. http://keramiektechniek.wordpress.com/

    Heel veel succes in Rwanda !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Je kunt natuurlijk ook gewoon Rina Menardi mailen en vertellen wat de plannen zijn en vragen wat zij gebruikt :-)
    info@rinamenardi.it

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Dag Liset,

    Dank voor je reactie. Eigenlijk zullen we op een bepaald ogenblik iemand zoeken die kennis van zaken heeft en bereid is met ons naar Rwanda te gaan om de zaak op te starten. Kandidaten kunnen zich zelfs nu reeds kenbaar maken...
    Voor alle duidelijkheid, we gaan Rina Menardi helemaal niet nadoen maar het is een benchmark wat betekent dat wij naar dat niveau van kwaliteit en afwerking willen groeien. RM zit in het hoogste segment en wij mikken het middensegment.

    Murielle
    beantwoord
  • Dag Murielle,

    Hoe kunnen mensen kenbaar maken dat ze je willen helpen met het project in Rwanda ?

    Ikzelf heb ander werk, dus zal me niet aanmelden ervoor. (Keramiek is voor mij een hobby)

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Beste Liset,

    Geïnteresseerde mensen voor het project in Rwanda kunnen zich kenbaar maken op het e-mail adres jane.b@skynet.be

    Mvg

    Murielle


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.