ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > engobe maken

Hallo,
Laatst kreeg ik van iemand een paar zakjes met 250 gram engobe (poeder).
Maar ik heb geen idee of dit met water of met slib aangemaakt moet worden. Wie weet dit ?

2 antwoorden

  • Als ik een voorwerp wil behandelen met een ijzeroxide, een hoeveel %oplossing moet ik dan maken ?
    Ik heb begrepen dat het maar om een toevoeging van een paar % gaat, maar kan nergens vinden hoeveel.
    beantwoord
  • Dat is geheel afhankelijk van wat voor resultaat je wilt bereiken, welke klei je gebruikt, welk stooktemperatuur, of je het daarna nog wilt glazuren met een gekleurde of transparante glazuur.
    Je kan dus niet een standaard antwoord verwachten. Het beste is om proefjes te doen en uit te vinden wat voor jou het beste werkt.
    Je kan oxides puur, dus zonder water of medium in leerharde klei wrijven, je kan oxides aanmengen met een medium, of water, of met slib van dezelfde klei en dan kwasten op leerharde of biscuit gebakken stukken. Je kan ook droge oxides wrijven op biscuit stukken die je daarna met glazuur overgiet. Je merkt al dat het heel veelzijdig is.
    Voor je zakjes met engobepoeder: die kun je aanmengen met een beetje water tot yoghurtdikte ofzo en dan kwasten of stempelen of welke techniek je ook maar kan verzinnen op leerharde werkstukken. Houdt er rekening mee dat die engobepoeder waarschijnlijk niet hoger dan 1080 gr. gebakken kan worden.
    Je kan ook minder water gebruiken en dan intarsiawerk maken. Of andere technieken die je in diverse boeken kunt vinden. De engobe is vaak niet sterk genoeg om als separate 'klei' te gebruiken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.