ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei krijgt heel langzaam dikte in gipsmal

Hallo iedereen,
Ik heb wat probleempjes met het gieten van gietklei in een gipsen mal. Het duurt heel lang (ongeveer 30 a 40 minuten)voordat het ingegoten gietklei de juiste wanddikte (4 a 5 mm)krijgt. Volgens mij hoort dit hoogstens 10 minuten te duren? Ik heb de gipsen mal volgens de juiste verhouding gemaakt (volgens het recept van de leverancier vigo). De gietklei die ik gebruik is aardewerk gietklei witbakkend van keramikos. Weet iemand wat hier het probleem is? Kan iemand tips geven, alvast bedankt!

groeten Patrick

5 antwoorden

  • Hallo Patrick, heb je de gipsen mal lang genoeg laten drogen?
    beantwoord
  • Wij zitten met aardewerk gietklei ook op een vergelijkbare tijd. Met porselein gietklei is de tijd veel korter: ca 10 minuten; deze is veel minder plastisch en groeit daarom veel sneller aan.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik had gisteren nog een aantal objecten gegoten, en ik heb getimed en kwam er achter dat het meer in de richting van 60 a 70 minuten was voordat de juiste dikte bereikt was. Ik heb de mallen met een oplossing van azijn en water afgewassen (om er zeker van te zijn dat er geen zeepresten op het oppervlakte zit)en daarna de mallen goed gedroogd. Ik las ergens dat het kan helpen om deflocculant (waterglas) toe te voegen aan de gietklei. Kan iemand hier meer over vertellen?

    beantwoord
  • Patrick er is een document op klei waar je alles over gietklei te weten kan komen.
    kijk maar eens op deze link:
    http://oud.klei.nl/forum/o/2915/Stap%20voor%20stap%20werkwijze%20gietklei#answer_16446

    Er zijn veel soorten gips in de handel weet je zeker dat de gebruikte gips voor het maken van gietvormen is?

    Een defloctuant zit meestal al in gietklei en toevoegen daarvan is alleen nodig als je gietklei het goede gewicht heeft en het dan nog te dik is om te gieten.
    Koop je de gietklei kant en klaar of maak je het zelf?

    Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,

    ik heb die handleiding al gezien. Ik heb de gips gekocht bij keramikos, zei vertelde mij dat deze geschikt is voor het maken van mallen. De gietklei heb ik kant en klaar gekocht van het eigen merk van keramikos. Ik zal vanavond het gewicht van mijn gietklei eens bekijken.

    Patrick
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.