ALGEMEEN > Diversen > Een verweerd uiterlijk

Ik zou graag weten hoe ik een grote kruik,± 55 cm een oud en verweerd uiterlijk kan geven. Met een oxide?( na de biscuitstook?)En evt een glazuurdekking? Ik heb grove klei gebruikt: Vingerling K130. En de biscuitstook op 1050°.
Dank voor de moeite. groet,truus w.

15 antwoorden

  • Dag Truus,
    Er zijn veel verschijningsvormen van een verweerd uiterlijk. Kun je een voorbeeld geven van het effect dat je wil bereiken ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hallo Liset,
    Dank voor je reactie.
    Ik denk enigszins een kleur die grijzig aandoet, mag wel wat nuances in zitten.
    Ook is bruinig een optie,misschien zelfs rood/achtig, maar je hebt vast wel eens een kruik of pot gezien,waarvan je de oorsprong niet kon duiden.
    Ik wil het graag zo natuurlijk mogelijk doen lijken.
    Een beetje een stoer uiterlijk.(zo,dat ook al mogelijk is hè, in de klei?)
    Misschien heb jij hierin ervaring en wil je dit met mij delen.
    groet,Truus
    beantwoord
  • Truus wat heb je tot nu toe gedaan met het uiterlijk van de kruik: heb je hem glad afgewerkt? Of heb je er in gekrast of iets dergelijks? Als je dat laatste heb gedaan zou je het beste met een oxide kunnen gaan werken. Nu zegt me de grove klei niets. Hoeveel chamotte heeft het? Weet niet of je een tuin hebt, maar dan zou je ook kunnen kiezen voor een rookbrand.
    Hoor nog van je,groeten Ginie
    beantwoord
  • Truus, nee ik heb te weinig ervaring, maar ik kan wel helpen duidelijk te krijgen wat je wilt, en dan weet een van de profs hier vast wel oplossingen voor je.
    Is het iets als dit dat je zoekt:
    http://static-webregio.nl/content/images/xl/keramiekinheerenhuis_1lisse.jpg
    (Van Gerja de Fouw)
    mvg, Liset
    beantwoord
  • Ginie, ik ga de kruik stoken in een electrische oven bij mijn stookadres.Heb geen eigen oven! De kruik heeft een gedeelte met stroken,(ribbels) en de rest werk ik glad af.
    Door ervaring met deze klei, weet ik dat de chamotte na biscuitstook toch een beetje tevoorschijn komt.En na glazuren niet super glad is, al werk ik het heel secuur af, zelfs middels polijsten.
    chamotte: 0,5-2,0
    Ik zou anders een foto toevoegen, maar zover ben ik nog niet gevorderd.
    Maar heb al meerdere kruiken gemaakt en transparant geglazuurd, maar deze wil ik eens een heel ander uiterlijk geven.En ook minder glad afwerken.
    Zal een foto toevoegen van die andere kruiken dan hebben jullie een indruk van hoe ik werk.
    Geweldig dank voor het meedenken.
    groet,truus
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Liset, inderdaad deze afbeelding komt heel dicht bij mijn benadering.
    mvg,truus
    beantwoord
  • Heb nog geen antwoord op mijn vraag of je de mogelijkheid hebt om de kruik bijvoorbeeld in een ton te rookstoken. Met oxides en andere materialen erbij zou je een leuk resultaat kunnen krijgen.
    Desnoods kun je me mailen. info.salobo@yahoo.de
    beantwoord
  • Sorry, maar rookstoken is voor mij geen optie.
    gr,truus
    beantwoord
  • Truus,
    vandaag was er toevallig iemand op cursus bezig een object verweerd te doen lijken.

    Ze deed dat door de glazuur met een spons in de rechterhand op te brengen en met een kletsnatte penseel in de rechterhand meteen de glazuur op een aantal plaatsen te verdunnen of zelfs weg te halen.

    Als ik dan naar de foto kijk (hieronder een stukje van die foto) dan zou het kunnen dat er -op de manier zoals omschreven- meerdere kleuren zijn aangebracht.

    Zou te proberen zijn, maar kan ook heel goed zijn dat een ander betere ideeën heeft.
    mvg
    Liset
    Bijlagen:
    beantwoord
  • oeps; penseel in linkerhand
    beantwoord
  • Een duidelijke handreiking heb ik nog niet gekregen,de poging ertoe waardeer ik, maar is het niet mogelijk om een kruik een verweerd aanzien te geven door gebruik van een ingewassen oxide?
    Met toevoeging van een beetje transparant glazuurpoeder als fritte?
    Zo ja, welke(oxide), en wordt deze dan opgebracht na de biscuitstook? Daarna nog eens stoken?
    En is een glazuur over de oxide wenselijk,(mooi?) of doet die juist het verweerde aanzien weer te niet?
    Wie wil nog eens meedenken?
    groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Probeer eerst eens een paar teststrookjes met verschillende oxides.
    Zou zelf overigens geen glazuur gebruiken.
    Wat dacht je van mangaan oxide, of zwarte ijzeroxide, rood kan ook.
    Je kan eventueel je helft van het strookje glazuren...
    Probeer het eens.....
    beantwoord
  • Probeer de genoemde oxides aangemaakt met water eens met een spons aan te brengen daarna met een natte spons alleen met water weer een gedeelte weg poetsen hoe meer druk je uitoefend hoe meer je weghaalt.
    je kan ook meer lagen aanbrengen met verschillende oxides over elkaar en dan weer met een natte spons de aangebrachte oxides weer gedeeltelijk te verwijderen.
    Je kan ook de gebruikte oxides eerst mengen met wat veldspaat voor een iets andere kleur.
    Als altijd wel handschoenen gebruiken en de nodige voorzichtigheid bij het mengen en verwerken van keramische materialen.


    Frans
    beantwoord
  • Dank, Ginie en Frans voor deze 2 reacties, had zelf ook mijn twijfel wb het glazuren.
    Frans, die meerdere lagen lijkt me een uitdaging.
    Nog even voor de duidelijkheid;biscuitstook en daarna het aanbrengen van de oxides en nog eens stoken,toch?
    Groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik heb het antwoord gevonden en zal het resultaat laten zien na voltooing.
    By the way; wat is me dit forum toch een naslagwerk; geweldig, zoveel toegevoegde waarde en kennis opdoen op een leuke informatieve wijze.
    Bedankt...
    groet,truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.