ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Structuur van een matte glazuur

Is een matte glazuur een glazuur die nog niet volledig is uitgesmolten of ontstaat een matte glazuur door kristalvorming bij het stollen? Om een matte glazuur te bekomen op 1080 °C gebruiken we deze basisglazuur: loodbisilikaat 61 %, kaliveldspaat 22,2 %, krijt 5,9 %, en kaolien 10,9 %. Bakken we die op 1140 °C dan glanst die.

4 antwoorden

  • Dat je glazuur gaat glimmen op 1140 graden komt doordat krijt boven 1100 graden veranderd in een hoog smeltbare grondstof Leo.
    Doorgaans worden matte glazuren naarmate je hoger stookt glanzender dus eigenlijk zijn matte glazuren niet gaar.
    Anders wordt het als je een overmaat aan b.v zinkoxide toepast. weinig zinkoxide zal de glans verhogen veel zinkoxide werkt matterend.
    Je glazuur wordt dan wel ondoorschijnend of opaak zoals ze dat noemen.
    Een mat glazuur die ook op hogere temperaturen mat blijft is volgens mij:
    10 kaliveldspaat,3 krijt,26 kaolien,26 zinkoxide en 35 kwarts.
    aluminium en silicium zijn in dit recept hetzelfde als de door jou gebruikte glazuur alleen de smeltmiddelen zijn anders

    Frans
    beantwoord
  • Frans, bedankt voor je snelle antwoord. Bedoel je met hoge temperatuur voor die matte glazuur, steengoedtemperatuur (1280 °C)? En blijft de vraag of matte glazuur ook iets kan te maken hebben met de kristalvorming bij het stollen. Heb je daar een antwoord op?
    beantwoord
  • De glazuur die ik heb gegeven is eigenlijk een kristalglazuur Leo.
    Maar door de overmaat aan zink en ook een teveel aal Al2O3 ontstaan zeer kleine kristallen zodat die niet ondeling te onderscheiden zijn zodat het een geheel vormt.
    of de glazuur tot 1280 kan zal je moeten proberen ik denk niet die het zal gaan glimmen.

    Frans
    beantwoord
  • Ok, Frans, eens proberen dus!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.